Een leuke dag...

5 juni 2018

Door: Marc Janssen - Principal Associate Arlande

Afgelopen week heb ik het genoegen gehad om samen met mijn collega’s een health check op de procesinrichting van een klant in het onderwijs uit te voeren. Wat heb ik een leuke dag gehad!

Mijn favoriete vragen

Het principe is heel eenvoudig: na een grondige voorbereiding wordt in één dag een aantal cruciale ondersteunende processen besproken met de proceseigenaren bij de klant. Van alles komt aan bod: “Hoe loopt het nu?” of “Wat zou je willen veranderen?” zijn wel mijn favoriete vragen tijdens dit soort sessies. Waarom? Omdat er van die mooie informatierijke antwoorden op komen waar de klant direct iets mee kan!

En wanneer zit je nu met vier collega’s tegelijkertijd bij één en dezelfde klant op dezelfde opdracht? Komt in mijn vakgebied niet zo vaak voor. Het delen van de resultaten uit de interviews tijdens scrum achtige sessies met de collega’s, maakt dat we snel informatie kunnen delen en bepaalde ideeën kunnen toetsen. Soms leidt dat tot een tweede interview met de proceseigenaar. Dit komt het resultaat alleen maar ten goede.

De aanpak van Arlande

Onze aanpak kenmerkt zich door eenvoud. We gebruiken geen ingewikkelde modellen en het beperkt zich tot één dag samen met de mensen van de werkvloer. Aan het einde van die dag kreeg onze opdrachtgever inzicht in de volwassenheid van zijn procesinrichting. Binnen een week volgde een rapport en op verzoek konden we nog een aantal aanbevelingen doen voor de verbetering van de procesinrichting.

Wat is er nu mooier om van een klant het vertrouwen te krijgen om in zijn (proces-)keuken te kijken? Machtig interessant om te zien hoe creatief mensen zijn in het bedenken van oplossingen voor een probleem. Nu loopt het natuurlijk nergens helemaal op rolletjes maar dat hoeft ook niet. Er zijn maar weinig organisaties die het streven naar perfectie zoals Womack & Jones dit bedoeld hebben, in extenso doorlopen en tot een goed einde brengen.

De klant

En de klant? hoor ik je denken. De klant ontvangt na een relatief kleine investering van een dag, een onafhankelijk beeld van de volwassenheid van zijn procesinrichting. Weet waar de komende periode de focus op moet komen te liggen en dat geeft weer richting aan het groeiproces. Het maakt hierbij niet uit welk volwassenheidsmodel de klant heeft omarmd; wij sluiten ons aan bij verschillende modellen. Onze klant gaf aan dat de resultaten herkenbaar en herleidbaar waren en met deze ‘wake-up-call’ aan de slag te willen gaan.