Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
segment
blog & cases
No items found.
Arlande is een management- en adviesbureau dat sinds 1999 haar diensten levert aan organisaties waarin veranderingen gaande zijn. Focus ligt daarbij op de onderwijsmarkt, het openbaar bestuur en zorg (gerelateerde) organisaties.

Arlande is een management- en adviesbureau dat sinds 1999 haar diensten levert aan organisaties waarin veranderingen gaande zijn. Focus ligt daarbij op de onderwijsmarkt, het openbaar bestuur en zorg (gerelateerde) organisaties.

Met inmiddels 50 eigen medewerkers en zo’n 160 gelieerde ZZP’ers merken we dagelijks dat de wereld volop in beweging is. Dat geldt ook voor Arlande. En dat is niet alleen van deze tijd: Arlande verandert al 22 jaar! Enerzijds als gevolg van grote gebeurtenissen zoals de financiële crisis of de COVID-19 pandemie. Anderzijds is de markt waarin Arlande opereert constant aan veranderingen onderhevig: de vraag van onze klanten verandert, het dienstenaanbod in de segmenten waarin Arlande opereert verandert en last- but-not-least: de behoeften van de collega’s die bij Arlande (komen) werken verandert. Veranderen is dus geen luxe, maar een absolute noodzaak. Voor de continuïteit van Arlande en daarmee voor onze ontwikkeling, ons inkomen, onze banen en ons welzijn.

Veranderen is leuk

En weet je: veranderen is leuk. Het geeft energie om jezelf en je organisatie steeds weer een stap verder te brengen. Om te zien hoe je kunt bijdragen in het najagen van de dromen van je collega’s. Om te kunnen zien dat als je collega’s meer ruimte geeft, ze die ruimte accepteren en verantwoordelijkheid nemen op die gebieden waar ze goed in zijn. Dat helpt hen zelf ook te groeien, zich te ontwikkelen en zich te ontpoppen tot medeondernemers. Van oudsher zijn we bij Arlande van mening dat wettelijke hiërarchie wellicht onontkoombaar is – de wet eist immers een verantwoordelijke bestuurder - maar dat het samen opereren en samen besluiten nemen leidt tot respect, toewijding en transparantie. Het is niet toevallig dat dit drie kernwaarden van Arlande zijn. Geen managementlagen, maar themagericht overleg, besluitvorming op het laagste (en enige) niveau en zeggenschap op basis van toegevoegde waarde in plaats van een functie.
Iedereen levert een bijdrage op zijn of haar specialisme; van marketing tot productontwikkeling, van bedrijfsvoering tot strategie en van inhoudelijk specialist tot coach en sparringpartner. Wil je je ontwikkelen tot thought leader, dan kan dat. Heb je daarbij ondersteuning nodig van externe relaties, dan kan dat. Zoek je je weg op het politieke pad, al dan niet in Den Haag, dan kan dat.

Natuurlijk vraagt een dergelijke besturingsfilosofie het nodige aan alle collega’s. Eigen initiatief, elkaar opzoeken en advies inwinnen bij collega’s, weten welke kant je op wil en hoe je daar kunt komen. Niet omdat jou dat verteld wordt, maar omdat jouw ambitie daar ligt. ‘Master of your own destiny’ - jij bepaalt waar je heen wil en jouw collega’s helpen je daarbij. Dat geeft energie en stelt ons in staat wendbaar en flexibel te zijn.

Niets moet, veel kan

Om een platte en wendbare organisatie te zijn, hebben we ons een aantal hulpmiddelen aangemeten. Een rollenhuis helpt om aan te geven welke werkzaamheden, verantwoordelijkheden er zijn en welke speelruimte er is per rol. Een driedimensionaal piramidemodel helpt ons om de samenhang tussen de verschillende domeinen scherp te houden: hoe verhouden bestaansrecht, markt, diensten en medewerkers zich tot elkaar?
Met wie moet ik in gesprek om zaken voor elkaar te krijgen? Ons dienstenmodel laat zien hoe onze producten en diensten in elkaar grijpen en elkaar aanvullen, welke aanpak daar het beste bij past en in welke markten daar behoefte aan is.

Iedereen weet waar zijn of haar collega’s sterk in zijn. Een kennisbank helpt om voorbeelden, templates, workshops, opleidingen, trainingen, aanpakken en dergelijke op een laagdrempelige manier te vinden.
Expertise-, markt- en werkgroepen houden zich bezig met het ontwikkelen van producten, de markt of interne ontwikkelingen.

De platte organisatie die Arlande is, wordt versterkt door theoretische onderbouwingen van onder andere een cyane organisatie. Het is leuk om te zien dat de jarenlange filosofie die Arlande zelf hanteert ook bij andere bedrijven is ontwikkeld! Het is handig om voorbeelden en valkuilen te herkennen en om daar rekening mee te houden.

Niets moet, maar veel kan. En juist daardoor doet iedereen mee. De veranderende persoonlijke omstandigheden maken dat de balans tussen werk en privé meebeweegt; de ene keer meer gefocust op het doen van een opdracht bij een klant, de andere keer is er meer ruimte om ook aan de interne ontwikkeling van Arlande bij te dragen. Beiden zijn noodzakelijk om ook in de toekomst mee te blijven bewegen met de veranderende markten waarin Arlande opereert. En iedereen die dat wil, kan bijdragen aan een opdracht voor een goed doel waar Arlande normaal gesproken niet haar diensten aanbiedt. Dit we bijvoorbeeld met Impact Matters als intermediair voor onze maatschappelijk bijdrage.

Ook de komende jaren zal Arlande blijven veranderen en meegaan met de geest van de toekomstige tijd. Meegaan met de veranderende marktvraag, meegaan in het ontwikkelen van nieuwe diensten en oplossingen, meegaan in het aanpassen van ons business- en verdienmodel en meegaan in de nieuwe trends die (toekomstige) collega’s zoeken en omarmen. Dat geeft voldoening aan iedereen die daaraan bij kan dragen. En is arbeidsvreugde niet een van de meest belangrijke componenten voor een gelukkig leven?

Arlande verandert. Doe je mee?

Wil je bijdragen aan een dynamische organisatie, aan je eigen ontwikkeling en aan de ontwikkeling van Arlande? Heb ook jij een ambitie die je wil realiseren? Wil ook jij excelleren in je opdrachten? Neem dan contact op!

Tot snel bij Arlande!

Achtergrond patroon
Wil je meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Rieks Oosting:
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Paul Vercauteren

Paul is directeur van Arlande. Hij is gespecialiseerd in Bedrijfsvoering met aandacht voor duurzaamheid. Als bestuurder is hij gericht op het verbinden van medewerkers aan de organisatie door ze eigen verantwoordelijkheden te geven en voldoende speelruimte om deze verantwoordelijkheid vorm te geven.

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Er zijn nog geen artikelen gevonden.
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.
Er zijn nog geen artikelen gevonden.
bekijk ook alle interviews & blogs