Verandering binnen het onderwijs

Verandering binnen het onderwijs

Gerard Ramaekers Leestijd 5 minuten 25 augustus 2021

Het onderwijs verandert in een hoog tempo en dit vraagt om een professionele inrichting van onderwijsinstellingen. Wij spraken met Gerard Ramaekers, Principal Associate bij Arlande, over zijn ervaring met verandering binnen het onderwijs en wat hij ziet als de grootste uitdagingen.

Met ruim 30 jaar ervaring in functies met betrekking tot project-, verander- en programmamanagement kunnen we Gerard gerust een expert noemen in dit vakgebied. Veel van zijn functies heeft hij binnen onderwijsinstellingen mogen vervullen, onder andere Avans Hogeschool, SintLucas en ROC Nijmegen. De expertise van Gerard ligt vooral in het ontwikkelen van verandervermogen in het onderwijs. Zijn toegevoegde waarde hierin is het zodanig bestuurbaar maken van de onderwijsorganisatie waardoor deze wendbaarder wordt. Hierdoor kunnen doelen op een resultaatgerichte wijze bereikt worden, wordt effectiever omgegaan met middelen, en misschien nog veel belangrijker: mensen ervaren minder werkdruk en werken hierdoor met meer plezier. Een gezonde organisatie kan immers veel meer aan.

De grootste uitdagingen binnen het onderwijs liggen volgens Gerard in het nog sneller verbeteren en veranderen van de organisatie. Het onderwijs staat niet bekend als een snelle sector; het is complex en men wil veel op hetzelfde moment. Tegelijkertijd is hij van mening dat onderwijsinstellingen die het beste kunnen meebewegen met alle ontwikkelingen en behoeften, tot de top van Nederland zullen behoren.

Doordat zoveel op het onderwijs afkomt (flexibilisering, digitalisering, kwaliteit etc.) is het inrichten van een professionele veranderorganisatie essentieel. Het inrichten van de sturing, het op orde krijgen van budgetten en het zorgen voor voldoende geëquipeerde mensen: allemaal voorwaardelijk voor succes. Keuzes maken en die goed uitvoeren is het devies. Daarnaast is het belangrijk om aan de voorkant een juiste afweging te maken en essentiële vragen te stellen: Is dit project nu echt nodig of is het slechts ‘nice to have’?

Binnen het onderwijs wordt gemiddeld al snel 20% van het budget structureel besteed aan veranderingen. Dit betekent dat een organisatie zich hier professioneel op moet inrichten. Om organisaties te ondersteunen bij het op niveau brengen van hun verandercapaciteit, heeft Gerard het “Professionaliseringsmodel voor veranderorganisaties” ontwikkeld. Het is noodzakelijk om alle bouwstenen van het model op een gelijkwaardig niveau te ontwikkelen om zo tot een goede basis voor verandering te komen.

Verandering binnen het onderwijs

Het creëren van een veranderorganisatie start met een plan dat ontwikkeld en gerealiseerd moet worden en uiteindelijk overgedragen wordt aan de bestaande organisatie. Om succesvol te zijn is het hierbij belangrijk om te zorgen voor sturing, continue analyse en het aan boord houden van de juiste mensen door het inzetten van verschillende interventies. Belangrijke eerste input voor het ontwikkelen van verandervermogen komt vanuit de flitsanalyse*. Deze inventarisatie geeft inzicht in de mate waarin een organisatie in staat is om effectief met veranderingen om te gaan op basis van de bouwstenen uit het Professionaliseringsmodel. Wil je meer weten over de flitsanalyse of over Gerard zijn aanpak voor het inrichten van een veranderorganisatie? Neem dan eens contact met hem op!

*De flitsanalyse is vrijblijvend en zonder kosten te gebruiken, binnen tien minuten ontvangt u een compacte analyse van uw veranderorganisatie.

Gerard Ramaekers

Gerard Ramaekers

Gerard Ramaekers is organisatie-ontwikkelaar en changemanager. Hij is gespecialiseerd in het inrichten en ontwikkelen van professionele veranderorganisaties met name in het onderwijs en (semi-)overheid.

06-12060808 gramaekers@arlande.nl Bekijk profiel