Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
marktsegmenten

Onderwijs

segmente
Een leven lang leren: vroeger een utopie, inmiddels niet meer dan normaal. Onderwijs op afstand: voorheen een illusie, inmiddels realiteit. Om antwoord te geven op behoeftes vanuit de maatschappij is onder andere flexibilisering van het onderwijs nodig. Iedere omslag heeft daarbij invloed op docenten, faciliteiten, studenten én systemen.

Flexibilisering

MBO en HBO instellingen moeten hun onderwijslogistiek verbeteren om hun doelen waar te maken. PO en VO dienen steeds meer maatwerk te leveren, terwijl voldoende en goed gekwalificeerd onderwijs een grotere uitdaging wordt.

Aan de bezieling en toewijding van de mensen die werkzaam zijn in het onderwijs ligt het gelukkig niet. Toch is het doorvoeren van verandering en vernieuwing in het onderwijs verre van eenvoudig.

De taakverzwaring door secundaire taken ligt vaak op het bordje van de medewerkers die al zoveel anders te doen hebben. Het activeren van gedragsverandering kan weerstand opleveren: studenten willen vrijheid, zoals colleges op zaterdagochtend; docenten doen hun uiterste best, maar hebben veelal niet de juiste (digitale) ondergrond. Hoe behoud je de focus op resultaat en beperk je de werkdruk? De oplossingsrichting zit vaak op het gebied van het organiseren van digitalisering.

Digitaliseren kun je leren

Hybride onderwijs is de nieuwe norm. Het faciliteren van een interactieve en hybride leeromgeving stond al jarenlang op de to do lijst van onderwijsinstellingen, alleen leidde dat niet tot realisatie van dit onderwerp. Dit vraagt om andere competenties. Eigenschappen die tot voorheen niet toegeschreven werden aan docenten zijn inmiddels een pré. Kunnen coachen, durven loslaten, kaders schetsen en ingrijpen waar nodig.

Een van de oorzaken van deze weerbarstige praktijk is het gebrek aan digitale vaardigheden. Er kan veel, maar hoe zorg je ervoor dat applicaties ook daadwerkelijk worden gebruikt? Hoe ben je in staat om snel in te spelen op de ontwikkelingen op het vlak van IT/IV? En hoe zorg je voor digitalisering in het onderwijs tijdens de lessen?

Leven lang leren

Meekomen en relevant blijven is de basis, maar meekomen is niet genoeg. Eenmaal voorop, wil je de voorsprong behouden. De transitie van afgestudeerd naar continue leren heeft grote impact en verandert de werklust en -last van docent en student. Het huidige onderwijssysteem is onvoldoende ingericht op zo’n grote ommezwaai. Personeelsproblematiek, achterstallige informatieomgevingen en -voorzieningen, flexibele werktijden, parttime willen werken, een tekort aan lokalen of juist leegstand. Geen week, nee wacht, geen dag is meer hetzelfde in onderwijsland.

Bij Arlande vinden we een leven lang leren voorwaardelijk voor optimaal presteren. Een tipje van de sluier: we lopen al even mee en nemen continue het geleerde mee in de context van maatschappij en onderwijsinstelling. Je kunt pas digitaliseren en flexibiliseren als je kan uitleggen waarom je doet wat je doet. Door inzicht en overzicht aan te brengen en door antwoord te geven op de vraag wat de toegevoegde waarde van de verandering is. Digitaliseren en flexibiliseren is een kwestie van organiseren en mensen mobiliseren.

Kennis van Arlande

Arlande ondersteunt onderwijsinstellingen in het implementeren van hun strategie en door teams  en afdelingen om hun ontwikkelingsdoelen te realiseren. Afhankelijk van de behoefte, bepalen we samen waar jouw onderwijsinstelling het meest bij gebaat is. Onze strategisch adviseurs helpen bestuur en directie met het uitzetten van de lijnen en zijn tegelijkertijd actief als sparringpartner. Samen met onze verandermanagers zorgen ze er bovendien voor dat er beter, sneller en prettiger gewerkt kan worden. Op naar een hoger niveau!

Onder begeleiding van onze projectmanagers worden doorlopend onderwijs logistieke processen geoptimaliseerd en wordt digitale innovatie in het onderwijs gestimuleerd. Onze portfoliomanager helpen hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden door de introductie van een uniforme en efficiënte werkwijze. Zo kunnen docenten zich (weer) zoveel mogelijk richten op hun belangrijkste taak, het geven van onderwijs én meedoen met innovatie terwijl onderliggende processen automatisch worden doorlopen.

Je hebt behoefte aan inzicht, overzicht en draagvlak voor de verandering. Of je hebt behoefte aan regie en organisatie van de verandering. En wie weet wil je wel ondersteuning in het realiseren van alle plannen. We gaan graag het gesprek aan om te horen wat er binnen jouw onderwijsinstelling speelt.

Workshop - Integraliteit als aanjager van onderwijsvernieuwing

In deze workshop van 4 uur werk je toe naar een integrale roadmap, waarin aanpassingen in het benodigde beleid, de organisatieprocessen, systemen & informatie en het gewenste gedrag helder is.  Lees meer.

Arlande achtergrond
Onze cases
Onze aanpak zorgt dat jouw organisatie zo snel mogelijk verder kan. Benieuwd naar de ervaringen van hen die jou al voor zijn gegaan? Bekijk dan eens onderstaande cases en ontdek onze gezamenlijk behaalde successen.
No items found.
Wil je het onderwijs verder flexibiliseren, innoveren of digitaliseren?
Neem contact op met Rieks.
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755