Anno 2022 is het thema flexibilisering en modularisering (nog steeds) een grote ambitie waar het onderwijsland moeite mee heeft om het goed te organiseren. Veel mbo-scholen weten niet welke stappen gezet moesten worden en zoeken naar de juiste werkwijze als eerste start. Arlande is nauw betrokken en veelvuldig actief in het onderwijs. Wij hebben daarom al vanaf 2020 bewust op dit thema ingezet om kennis en expertise op te bouwen door opdrachten bij klanten en kennissessies voor ons netwerk te organiseren. Inmiddels, drie jaar verder, zijn we onderdeel van de kern- en werkgroep Onderwijslogistiek van MBO Digitaal en mochten we samen met hen een verdiepende handreiking op dit gebied maken (‘Handreiking Onderwijslogistiek’, MBO Digitaal).
Kasper Nobel (business consultant) bij Arlande nam deel aan deze werkgroep met de opdracht om samen met het kernteam deze handreiking uit te werken. Het kernteam bestond uit een voorzitter en verbinder van MBO Digitaal, een hoogleraar en Kasper. Het was Kasper zijn opdracht om structuur te bieden voor de handreiking, regie te houden op de inhoudelijke uitwerkingen en uiteindelijk de handreiking te schrijven. Daarnaast organiseerde en faciliteerde hij samen met het kernteam vele werksessies om zo tot één logisch en uitgewerkt verhaal te komen. Naast het kernteam bestond de werkgroep uit zeven inhoudelijke experts en vertegenwoordigers (veelal informatiemanagers) van onderwijsinstellingen en twee afstudeerders van de Universiteit van Groningen. Een inhoudelijk uitdagende en heel leuke klus!
Het programma van MBO Digitaal kent een doorlooptijd van drie jaar. Tijdens deze periode worden meerdere producten opgeleverd, waaronder de door Kasper uitgewerkte handreiking. Om tot deze handreiking te komen startte Kasper met het opzetten van een inhoudelijk raamwerk en verwachte uitkomsten, om daarlangs de reeks tweedaagse heisessies te organiseren. Hierdoor ontstond een duidelijke structuur en konden onderlinge verbanden worden gelegd.
Na afloop van iedere heisessie valideerde het team de uitkomsten, waarna Kasper dit als input verwerkte in de concept handreiking. De input gebruikte hij ook ter voorbereiding op de volgende heisessie. Zo kwam alle inhoud aan bod en ontstond er een ritme. Het eindresultaat van alle besproken onderwerpen verwerkte Kasper tot één geheel: de uiteindelijke handreiking. Daarbij besteedde hij continu aandacht aan het veranderkundige aspect en verschillende wetenschappelijke theorieën. De definitieve versie is uiteindelijk doorgenomen door alle betrokkenen, waarna hij in september 2022 is gepubliceerd.
De handreiking beschrijft de reis naar flexibel en modulair mbo-onderwijs vanuit onderwijslogistiek perspectief en biedt handvaten voor de daarvoor benodigde organisatie. Deze eerste handreiking helpt mbo-bestuurders (en initiatiefnemers) in heel Nederland en neemt hen mee in het proces om uiteindelijk te komen tot hun beoogde flexibilisering. Met deze handreiking weten mbo-scholen welke onderwerpen er binnen dit thema op de agenda staan en in welke volgorde zij de behandeling hiervan dienen op te pakken. De handreiking ontrafelt de complexiteit van het onderwerp en kent een logische opbouw en gestructureerde volgorde in de vorm van een reis die een mbo-onderwijsinstelling doorloopt. De handreiking biedt bovendien goede aanknopingspunten voor het vervolg en verdere verdiepingen per stap van de reis. Het is daarmee een raamwerk voor nu én voor de toekomst.