Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
segment
blog & cases
No items found.
In dit artikel staan we stil bij het derde onderdeel van de masterclass: Waarom is het zo moeilijk om uit het moeras te komen om kwalitatief en kwantitatief anders te zijn? Onderwijs is mensen-werk maar, als je niet vanuit architectuur werkt en denkt, bouw je op een moeras. Het organiseren van gedragen, bewuste besluitvorming in het onderwijs helpt om uit dit moeras te komen.

Op 9 juni organiseert Arlande een inspirerende masterclass met als thema: ‘Het succes van het (beroeps)onderwijs staat en valt met eigenaarschap, sturing en documentatie’.

Tijdens deze masterclass worden drie belangrijke invalshoeken belicht:

  1. Waarom blijft innovatie in het onderwijs een uitdaging?
  2. Waarom functioneren sommige teams beter dan andere?
  3. Waarom is het zo moeilijk om uit het moeras te komen om kwalitatief en kwantitatief anders te zijn?

In dit artikel staan we stil bij het derde onderdeel van de masterclass: Waarom is het zo moeilijk om uit het moeras te komen om kwalitatief en kwantitatief anders te zijn? Onderwijs is mensen-werk maar, als je niet vanuit architectuur werkt en denkt, bouw je op een moeras. Het organiseren van gedragen, bewuste besluitvorming in het onderwijs helpt om uit dit moeras te komen.

Context

Om de juiste besluiten te kunnen nemen is inzicht, doorzicht, overzicht en uitzicht voorwaardelijk. Wat is nodig om in de context van de veranderde ‘buitenwereld’ het onderwijslandschap mee te nemen op een verantwoordelijke wijze? Versnelling en digitalisering nemen toe. Concurrentie van privéinstellingen ligt op de loer, zowel voor mbo als hoger onderwijs. De dynamiek en het tempo veranderen continue. Hoe adaptief is het onderwijs om mee te gaan in deze ontwikkeling? Hoe zorg je ervoor dat je de ontwikkelingen voor bent én blijft?

De afgelopen maanden is geld beschikbaar gekomen

(https://www.nationaalgroeifonds.nl/) Om het onderwijs een impuls te geven op het gebied van Digitalisering en eenLeven Lang Ontwikkelen in relatie tot de regionale arbeidsmarkt. Hoe zorgen wij dat deze middelen de gewenste impact realiseren en de belofte waarmaken?

Gedragen besluitvorming

John heeft een leidraad ontwikkeld om vanuit gesprekken op de werkvloer input te genereren dat leidt tot gedragen besluitvorming op strategisch niveau vanuit een IT- en IV-perspectief. Door de kwaliteit van bedrijfsprocessen, applicaties en infrastructuur te projecteren op de strategische thema’s van onderwijsinstellingen ontstaat een basis voor gedragen besluitvorming waarmee je uit het moeras komt om anders te zijn. John Onion heeft in zijn 22-jarige ervaring diverse onderwijsinstellingen vanuit een heldere roadmap begeleid bij dit soort trajecten.

‘Get the basics right, before focusing on new horizons’

Bewuste besluitvorming betreft een hoog abstractieniveau; het gaat om weten wat speelt, weten waar je als instelling staat en hoe je prioriteiten ordent. Kort gezegd: het managen van de verandering en het laten beklijven van die verandering. Welk onderdeel van de operatie moet prioriteit krijgen om de ambitie van de instelling mogelijk te maken? Welk gereedschap heb je nodig om te bepalen wat belangrijk is? Bewuste besluitvorming helpt hierbij.

Tijdens dit derde onderdeel draait het niet om het opstellen van een (informatiebeleid)plan, maar om te komen tot gedragen besluitvorming, maken van duidelijke keuzes, het stellen van prioriteiten (resources & middelen) en een concrete portfolio roadmap. Hierdoor kan de instelling gericht invulling geven aan de realisatie van de maatschappelijke opgave.

Dit door John ontwikkelde besluitvormingsmodel is gebaseerd op bewezen modellen uit o.a. informatiemanagement, kwaliteitsmanagement en bedrijfs-/organisatiekunde. Daarnaast werkt het met de gangmare ‘referentiearchitectuur’ in o.a. het onderwijs FORA, MORA, HORA en de Sector architectuurmodellen waaronder de NORA, GEMMA. De afgelopen jaren hebben Arlande en John veel inzichten verworven. Tijdens dit laatste blok van deze feestelijke masterclass willen wij een aantal strategische dilemma’s verder met elkaar verkennen.

Deze masterclass is voor iedereen die betrokken is bij het (beroeps)onderwijs en het een warm hart toedraagt: directeuren, onderwijsmanagers, bedrijfsvoering en IT/informatiemanagers.

Aanmelden

Bij deze ben je van harte uitgenodigd. Aanmelden voor en meer informatie over deze masterclass kan via: deze pagina.

Achtergrond patroon
Wil je meer weten over dit onderwerp?
Neem dan contact op met Rieks Oosting:
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Rieks Oosting

Rieks denkt vanuit de markt en is account- en community manager van Arlande. Hij is gespecialiseerd in de onderwijssector van primair- tot aan wetenschappelijk onderwijs. In zijn rol is hij gericht op het verbinden van zinprikkelende vraag en gekwalificeerd aanbod.

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Er zijn nog geen artikelen gevonden.
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.
Er zijn nog geen artikelen gevonden.
bekijk ook alle interviews & blogs