Op 9 juni organiseert Arlande een inspirerende masterclass met als thema: ‘Het succes van het (beroeps)onderwijs staat en valt met eigenaarschap, sturing en documenteren’.
Tijdens deze masterclass worden drie belangrijke invalshoeken belicht:
In dit artikel staan we stil bij het tweede onderdeel van de masterclass: ‘Waarom functioneren sommige teams beter dan andere?’.
Informatiemanagement is de afgelopen jaren enorm ontwikkeld en gegroeid in complexiteit. Waar je vroeger alleen of in een klein team alles onder controle had, bestaan nu veel afhankelijkheden met onderwijs, onderzoek, bedrijfsvoering, architectuur, IT, informatisering, innovatie, privacy & security. Dit zorgt voor de noodzaak van een gedegen aanpak.
Tegelijkertijd is ook de onderwijskant in transitie. Er is geen enkele docent die alle gevraagde taken kan vervullen. Naast lesgeven en het voorbereiden ervan gaat het over toetsen maken, huiswerk plannen en controleren, voortgang bijhouden, coachen, begeleiden, studiedagen bijwonen, contacten met ouders, bedrijfsleven etc. Daarnaast is een verschuiving gaande naar ‘meer challenge based learning’ waardoor ook docenten in grotere teams moeten werken en daarmee over de grenzen van hun eigen vak heen moeten stappen.
Wat maakt nu het ene team succesvoller dan het andere, hoe ziet het ideale onderwijsteam (onderwijs + ondersteuning) eruit? Welke taken en rollen zijn noodzakelijk om de vakinhoudelijke-, didactische-, pedagogische- en organisatorische aspecten met elkaar te verbinden? Hoe gaat een onderwijsinstelling om met het professionaliseren van onderwijsteams?
John Onion heeft in zijn 22 jarige ervaring beide kanten van de medaille mogen ervaren. Waar sommige teams veerkracht tonen om uitdagingen samen aan te gaan en daarmee succes te behalen, ontsporen andere teams en realiseren zij niet de gewenste prestaties. Ons vak bij Arlande vergt dat wij naar het team kijken die de klus moet klaren. Dat maakt dat we inzicht hebben in welke vaardigheden nu het verschil maken.
“Eén man kan een belangrijk ingrediënt zijn voor een team, maar één man kan nooit een heel team maken”
Kareem Abdul-Jabber
Belangrijk is om altijd naar buiten te kijken en te leren van wat wij in andere markten en sectoren zien en hoe wij dit kunnen integreren in onze eigen wereld. Continue bruggen slaan tussen verschillende werelden is een pre. Dit is mede waarom onderwijsinstellingen kiezen voor Arlande: om optimaal gebruik te maken van deze kennistransfer. Diverse vaardigheden komen aan bod tijdens de masterclass van John.
Wat daarnaast aan bod komt tijdens de masterclass, is wat wij kunnen leren van de schaats-topsport waar continue prestaties moeten worden geleverd en waar het altijd om performance draait. Wat is de rol van het team en waardoor wordt elk individu sterker?
Nog onder voorbehoud van het zomer training programma, gaat Bram Steenaart (NL kampioen Shorttrack 1000m) samen met een collega Shorttracker van TeamNL met ons in gesprek over het team dat achter hen staat en hoe zij hiermee in verbinding staan waardoor top prestaties geleverd kunnen worden.
“Er zijn misschien mensen met meer talent dan jij, maar er is geen excuus meer als er mensen om je heen zijn die harder werken.”
Derek Jeter
Deze masterclass is voor iedereen die betrokken is bij het (beroeps)onderwijs en het een warm hart toedraagt: directeuren, onderwijsmanagers, bedrijfsvoering en IT/informatiemanagers.
Bij deze ben je van harte uitgenodigd. Aanmelden voor en meer informatie over deze masterclass kan via: deze pagina.
Rieks denkt vanuit de markt en is account- en community manager van Arlande. Hij is gespecialiseerd in de onderwijssector van primair- tot aan wetenschappelijk onderwijs. In zijn rol is hij gericht op het verbinden van zinprikkelende vraag en gekwalificeerd aanbod.
bekijk profiel