Onderwijs ontwerp je voor een doel

Onderwijs ontwerp je voor een doel

Rieks Oosting Leestijd 4 minuten 5 april 2022

Op 9 juni organiseert Arlande een inspirerende masterclass met als thema: ‘Het succes van het (beroeps)onderwijs staat en valt met eigenaarschap, sturing en documenteren’.

Tijdens deze masterclass worden drie belangrijke invalshoeken belicht:

  1. Waarom blijft innovatie in het onderwijs een uitdaging?
  2. Waarom functioneren sommige teams beter dan andere?
  3. Waarom is het zo moeilijk om uit het moeras te komen om kwalitatief en kwantitatief anders te zijn?

In deze blog staan we stil bij het eerste onderwerp: ‘Onderwijs ontwerp je voor een doel.’ Wat is de (maatschappelijke) opgave van het onderwijs? Hoe ontwikkelen wij talent voor een passende arbeidsplaats in de maatschappij? Hoe geven wij een Leven Lang Ontwikkelen inhoud en vorm? Het onderwijs is continue in beweging en dient zich aan te passen aan de maatschappelijke ontwikkelingen.

Het eerste onderwerp dat tijdens de masterclass wordt besproken gaat over innovatie in het onderwijs en welke praktische mogelijkheden er zijn om hier vanuit design thinking (triple diamond) vorm aan te geven. Zo valt er bijvoorbeeld vanuit de automobielindustrie qua productieproces veel inspiratie op te doen voor het onderwijs. Na een reflectie door John Onion willen wij een praktijk casus uit het hoger onderwijs met elkaar delen.

Onderwijs instellingen willen studenten een uitdagende en inspirerende leeromgeving bieden met eigentijdse faciliteiten. Belangrijke elementen hierin zijn o.a. het in ‘ateliers’ werken aan actuele real-life vraagstukken, persoonlijke leerroutes en het met en van elkaar leren. Samen een leeromgeving creëren waarin je je als mens en professional continue ontwikkelt is een veel gehoord credo. Een omgeving waarin je gekend en (h)erkend wordt. Studenten leren te werken volgens een iteratief ontwerpproces, dat wil zeggen stap voor stap en met voortschrijdend inzicht naar een optimaal resultaat waarbinnen ruimte is voor experimenteren, het maken van prototypes en creativiteit.

Tijdens een interactieve werkvorm gaan we hiermee aan de slag zodat je de volgende dag vol inspiratie met Design Based Education aan de slag kunt binnen je eigen organisatie.

Deze masterclass is voor iedereen die betrokken is bij/in het beroepsonderwijs en het (beroeps)onderwijs een warm hart toedraagt: directeuren, onderwijsmanagers, bedrijfsvoering en IT/informatiemanagers.

Aanmelden

Bij deze ben je van harte uitgenodigd. Aanmelden voor en meer informatie over deze masterclass kan via: deze pagina.

We hopen jullie allen te zien!

Rieks Oosting

Rieks Oosting

Rieks denkt vanuit de markt en is account- en community manager van Arlande. Hij is gespecialiseerd in de onderwijssector van primair- tot aan wetenschappelijk onderwijs. In zijn rol is hij gericht op het verbinden van zinprikkelende vraag en gekwalificeerd aanbod.

06-20735755 roosting@arlande.nl Bekijk profiel

Medeauteurs

Onno-Hans Noteboom
Als branchegroep voorzitter onderwijs ben ik betrokken bij onderwijsvernieuwing en onderwijsinnovatie in de gehele onderwijsketen en draag ik bij aan duurzaam en betekenisvol (beroeps)onderwijs.
John Onion
John is gekenmerkt door zijn gedrevenheid om maximaal haalbaar resultaat te bereiken. Dit gecombineerd met een strategisch denkvermogen en team-bouwende managementstijl geeft aanleiding tot bovenverwachte resultaten door een soms innovatieve (project)aanpak.