Ambulancediensten moeten voldoen aan de landelijke norm om bij 95% van de spoedritten, in geval van acute en levensbedreigende situaties, de responstijd binnen 15 minuten te houden. Er is weinig tot geen ruimte voor fouten. Om dit te behalen is een optimale (personeels)planning essentieel. Daarnaast is het belangrijk dat ambulance medewerkers zich primair kunnen focussen op het verlenen van adequate zorg voor de patiënt, zonder gehinderd te worden door verschillende nevenactiviteiten.
Regionale Ambulance Voorziening Brabant Midden-West-Noord en Groningen ondervonden vergelijkbare uitdagingen bij het inplannen van hun personeel. Wat zijn de zorg- en nevenwerkzaamheden van ons personeel? Hoeveel FTE hebben we precies beschikbaar? En is dit voldoende om snel en adequaat zorg te verlenen aan ons gehele dekkings- gebied? Met deze vragen zijn wij aan de slag gegaan met als doel inzicht geven in de huidige personeelsplanning en advies voor een optimale capaciteits- planning.
Edwin van Putten vertelt: ‘Doordat niet precies duidelijk was op welk moment en hoeveel tijd aan een nevenactiviteit besteed werd, is het lastig om hiervoor tot een efficiënte planning te komen. Door hier inzicht in te verkrijgen kan ook nauwkeurig bepaald worden hoe groot het tekort daadwerkelijk is.
Onze aanpak is gebaseerd op drie niveaus van planning: strategisch, tactisch en operationeel. Om de problematiek rond de nevenactiviteiten in kaart te brengen hebben we het overzicht gemaakt waarin staat hoeveel uren er beschikbaar zijn en wat de impact is van bepaalde (neven) activiteiten. Dit overzicht laat precies zien hoeveel capaciteit er nodig is. Dit helpt bij het maken van tactische en strategische keuzes’.
Ambulancezorg Brabant had tevens behoefte aan een spreidingsanalyse om chronologisch en geografisch inzicht te krijgen in de aansluiting van de huidige diensten op de meldingen.
Het opgeleverde formatieoverzicht gaf inzicht in de hoeveelheid inzetbare uren per functie, per maand voor de gehele regio en per post. Op wijkniveau is inzichtelijk gemaakt hoe de productie en responsetijd-, meldtijd- en rijtijdoverschrijdingen geografisch en chronologisch verdeeld zijn. Daarna is er een nieuw rooster gemaakt. Hierdoor is nu duidelijk hoe de huidige capaciteit efficiënt ingezet kan worden.
Bostec is een onderdeel van Arlande.