Van het ene op het andere moment waren er bijna geen passagiers meer en stonden er ineens honderden vliegtuigen aan de grond. Werkelijk alle processen vroegen om een andere aanpak. Ook werd thuis- werken verplicht en ‘een opdracht op afstand’ werd de nieuwe realiteit.
Capaciteitsberekeningen – zeker voor de gebieden waar passagiers komen– werden alleen maar belangrijker. We begonnen met het vaststellen van ‘Kern- Schiphol’. Kern-Schiphol is een luchthaven die nog wel alle processen ondersteunt en die alle passagiers kan afhandelen, maar met een gereduceerde capaciteit en aangepaste operationele inzet. Het resultaat was een capaciteitsbepaling van Kern-Schiphol, waarin ook de hub-functie van Schiphol gegarandeerd bleef.
Het nieuwe capaciteitsplan had uiteraard grote impact op het bestaande passagiersvoorspellingsmodel. Om goede voorspellingen te kunnen maken, op basis van de nieuwe realiteit, heeft Bostec een nieuw flowmodel gebouwd, uitgaande van de regels en openingstijden van Kern-Schiphol. Hierdoor werd de verwachte drukte binnen Kern-Schiphol inzichtelijk voor alle stakeholders. En werd sturing mogelijk.
“De inbreng van de consultant was zeer waardevol voor de capaciteitsanalyses in de uitdagende COVID-19 tijd”
Michiel de Haas, Capaciteitsmanager Terminal, Schiphol
Door COVID-19 werden we gedwongen de lange termijnoplossingen te herzien en nu inzicht krijgen in de gevolgen op korte termijn. Denk hierbij aan de capaciteit van terminalfaciliteiten afzetten tegen de verwachte vraag voor de komende één tot drie jaar en het (iteratief) herdefiniëren van de terminal capaciteiten op basis van COVID-19 maatregelen. Zo snel als Kern-Schiphol werkelijkheid werd, zo snel werd er ook alweer gesproken over opschaling. Wat als de airlines weer gaan vliegen? Aan welke regels en normen moeten we dan voldoen? Dit werd versterkt door het verlangen van de overheid naar een protocol, waarin Schiphol zou beschrijven hoe een veilige en gezonde reis gegarandeerd zou worden.
Binnen het protocol speelde capaciteitsmanagement, zeker voor de terminal, een belangrijke rol. Immers, het was van groot belang om te weten wat de maximale capaciteit is van alle faciliteiten ná inachtneming van alle nieuwe COVID-19 regels en normen. Bostec en Schiphol hebben hier een mooie samenwerking neergezet, waarin zowel het conceptueel nadenken over de capaciteitsberekeningen als het creëren van interne bewustwording voor de uitkomsten centraal stonden. De berekeningen zijn gedurende de daaropvolgende maanden iteratief aangescherpt, op basis van ervaring en een hoger detail niveau. Daarnaast werd een plan gemaakt voor het opschalen van het capaciteitsmodel, zodat Schiphol zelfstandig deze stap kon maken.