Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Schiphol
segment
Mobiliteit
blog & cases
Het afstemmen van de capaciteit van passagiersprocessen op het verwachte passagiersaanbod is een constant spanningsveld op luchthavens. De kwaliteit van de passagiersvoorspellingen, de beschikbare capaciteit van de faciliteiten en het gedrag van passagiers zijn belangrijke ingrediënten voor het succesvol managen van de capaciteit van de terminal processen. Vallen deze puzzelstukjes niet samen, dan zijn de gevolgen niet fijn: wachtende passagiers bij te weinig capaciteit óf onnodige kosten bij overcapaciteit. Bostec heeft Schiphol geholpen bij het leggen van deze puzzel.

Wat doe je zonder passagiers en met vele vliegtuigen aan de grond door COVID-19?

Van het ene op het andere moment waren er bijna geen passagiers meer en stonden er ineens honderden vliegtuigen aan de grond. Werkelijk alle processen vroegen om een andere aanpak. Ook werd thuis- werken verplicht en ‘een opdracht op afstand’ werd de nieuwe realiteit.

Capaciteitsberekeningen – zeker voor de gebieden waar passagiers komen– werden alleen maar belangrijker. We begonnen met het vaststellen van ‘Kern- Schiphol’. Kern-Schiphol is een luchthaven die nog wel alle processen ondersteunt en die alle passagiers kan afhandelen, maar met een gereduceerde capaciteit en aangepaste operationele inzet. Het resultaat was een capaciteitsbepaling van Kern-Schiphol, waarin ook de hub-functie van Schiphol gegarandeerd bleef.  

Capaciteit aanpassen op nieuwe werkelijkheid

Het nieuwe capaciteitsplan had uiteraard grote impact op het bestaande passagiersvoorspellingsmodel. Om goede voorspellingen te kunnen maken, op basis van de nieuwe realiteit, heeft Bostec een nieuw flowmodel gebouwd, uitgaande van de regels en openingstijden van Kern-Schiphol. Hierdoor werd de verwachte drukte binnen Kern-Schiphol inzichtelijk voor alle stakeholders. En werd sturing mogelijk.

“De inbreng van de consultant was zeer waardevol voor de capaciteitsanalyses in de uitdagende COVID-19 tijd”

Michiel de Haas, Capaciteitsmanager Terminal, Schiphol

Door COVID-19 werden we gedwongen de lange termijnoplossingen te herzien en nu inzicht krijgen in de gevolgen op korte termijn. Denk hierbij aan de capaciteit van terminalfaciliteiten afzetten tegen de verwachte vraag voor de komende één tot drie jaar en het (iteratief) herdefiniëren van de terminal capaciteiten op basis van COVID-19 maatregelen. Zo snel als Kern-Schiphol werkelijkheid werd, zo snel werd er ook alweer gesproken over opschaling. Wat als de airlines weer gaan vliegen? Aan welke regels en normen moeten we dan voldoen? Dit werd versterkt door het verlangen van de overheid naar een protocol, waarin Schiphol zou beschrijven hoe een veilige en gezonde reis gegarandeerd zou worden.

Binnen het protocol speelde capaciteitsmanagement, zeker voor de terminal, een belangrijke rol. Immers, het was van groot belang om te weten wat de maximale capaciteit is van alle faciliteiten ná inachtneming van alle nieuwe COVID-19 regels en normen. Bostec en Schiphol hebben hier een mooie samenwerking neergezet, waarin zowel het conceptueel nadenken over de capaciteitsberekeningen als het creëren van interne bewustwording voor de uitkomsten centraal stonden. De berekeningen zijn gedurende de daaropvolgende maanden iteratief aangescherpt, op basis van ervaring en een hoger detail niveau. Daarnaast werd een plan gemaakt voor het opschalen van het capaciteitsmodel, zodat Schiphol zelfstandig deze stap kon maken.

Achtergrond patroon
Wil je meer weten?
Neem contact op met Richard
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Bij dit artikel kan geen gerelateerde auteur gevonden worden.
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Gestroomlijnd huurproces zorgt voor naadloos (ver)huur van hoogwerkers
lees verder
Case
Data driven procesoptimalisatie bij DVNutrition
lees verder
Case
Samenwerken aan een verkeersveilig en mobiel Nederland
lees verder
Case
Structureren van complexe ontwerpprocessen met conops
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Mobiliteit
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.