Men krijgt steeds meer een regierol over hun eigen gezondheid. Een goede voorbereiding is immers het halve werk: het versnelt de communicatie en ondersteunt het proces van ‘samen beslissen’. Een patiëntenportaal die de goede voorbereiding ondersteunt, was de wens van Gelre ziekenhuizen. Zij gingen echter een stapje verder en wilden een toekomstbestendig fundament voor online dienstverlening realiseren: MijnGelre. Laat Bostec nou net de partij zijn die zich hier perfect voor leent.
Van contract tot lancering van MijnGelre realiseren bleek een grootschalig en uitdagend project. Een team van professionals vanuit Bostec werkte een jaar aan vijf deelprojecten.
Voor de bouw van het patiëntenportaal hebben uitvoerige contractbesprekingen met de leverancier plaatsgevonden. Bostec deed de coördinatie zorgde dat alle wederzijdse eisen en verwachtingen, alsmede het financiële plaatje, werd afgestemd. Deze rol, als brug tussen opdrachtgever en leverancier, is Bostec op het lijf geschreven.
Om inzage in het medisch dossier mogelijk te maken, was het noodzakelijk om deze gegevens uit verschillende deelsystemen van het ziekenhuis te ontsluiten. De gegevens werden omgezet naar de laatste informatie-uitwisseling standaarden en vervolgens samengebracht in een (speciaal ontwikkeld) dataplatform. De leverancier van het patiëntenportaal zorgde voor de koppeling met dit dataplatform. Zo werd het mogelijk om de gegevens op een gestructureerde manier weer te geven in MijnGelre. Door de koppeling met DigiD te realiseren kunnen patiënten nu inloggen in hun persoonlijke gezondheidsomgeving. Veilig en vertrouwd.
‘Persoonlijkere data dan medische gegevens bestaat niet en daarom dient een patiëntenportaal enorm secuur en uitvoerig te worden getest vóór livegang. Hiervoor zijn verschillende testsessies georganiseerd, zowel intern binnen Gelre ziekenhuizen als met echte patiënten. Deze sessies leverden veel nuttige reviews en input op en zorgde ervoor dat het portaal voldeed aan alle veiligheidseisen en aan de wensen van de uiteindelijke gebruikers’, vertelt een Bostec professional.
‘De oplevering van MijnGelre was echt een feest. Gelre ziekenhuizen was heel erg tevreden met de realisatie van het portaal. Wij zijn erg blij dat we met onze projectervaring hebben bijgedragen. Met dit portaal heeft Gelre nu een eigen middel, dat dient als veilige thuisbasis voor hun online dienstverlening. Met als voordeel dat doorontwikkeling mogelijk is; Gelre wil haar (toekomstige) processen kunnen optimaliseren en MijnGelre is daarop voorbereid. Het portaal kan worden uitgebreid met nieuwe functionaliteit en gekoppeld worden aan andere externe systemen’.
Bostec is onderdeel van Arlande.