Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Mateco
segment
Industrie
blog & cases
Mateco is met een vloot van ruim 4.500 machines in meer dan 700 maten en toepassingen één van de toonaangevende aanbieders van hoogwerkers voor de verhuurmarkt. Mateco heeft meer dan 10 vestigingen in Nederland, ruim 140 vestigingen in Europa en 80 partners wereldwijd. Bij Mateco gaat het goed – maar het kan altijd beter. Daarom hebben zij Bostec gevraagd om hun processen eens onder de loep te nemen.

Flexibel huurproces

Het huren van een Mateco hoogwerker, lift of heftruck is in de basis niet ingewikkeld. Er is een strak proces ingericht, van huurvraag tot levering. Soms kwam het echter voor dat een klant een gehuurd object langer nodig had dan verwacht. Dit betekende dat Mateco moest inspelen op wat er van hen werd gevraagd. Een uitdaging voor verschillende afdelingen wat zorgde voor ontregeling en toenemende werkdruk. Dit kon vast beter.

Bostec is gevraagd om de bottlenecks in dit proces te identificeren en vervolgens met oplossingsrichtingen te komen.  

Op basis van data is gekeken naar hoeveel procent van de verhuuractiviteiten niet volgens het ideale huurproces verliep. ‘Het percentage mismatches bleek aanzienlijk hoger dan verwacht. Meer dan genoeg aanleiding om vast te stellen dat het dus inderdaad beter kon’, zegt de directeur van Mateco. Vervolgens is voor Mateco een dashboard ontwikkeld die de mismatches grafisch inzichtelijk maakten: het effect uitgedrukt in geld en extra tijd die het kost om het probleem op te lossen. Zo kwam direct naar voren welke procesverbeteringen mogelijk waren, in welke oplossingsrichtingen gedacht moest worden en hoe de werkdruk verlaagd kon worden.

Door bijvoorbeeld aan de voorkant beter uit te vragen wat de huurwensen waren van de klant, kon Mateco een betere inschatting maken en verrassingen op deze wijze voorkomen. Binnen drie maanden is een objectieve prioriteitenlijst ontstaan van procesverbeteringen, waarmee ze direct aan de slag konden.

Resultaat: Van brandjes blussen naar een beheersbaar proces

Resultaat voor Mateco was dat zij, door het proces aan te passen, minder corrigerende acties nodig hadden om aan de klantverwachting te kunnen voldoen. Mateco bluste minder brandjes en zag hierdoor de efficiency stijgen. De processen van de afdelingen planning en transport sluiten nu naadloos op elkaar aan en, nog belangrijker, kunnen op elkaar rekenen. Zo zijn de voordelen niet alleen extern, maar ook intern.

Bostec is onderdeel van Arlande.

Achtergrond patroon
Meer weten?
Neem dan contact op met Richard
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Bij dit artikel kan geen gerelateerde auteur gevonden worden.
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Balans vinden op de luchthaven tijdens COVID-19
lees verder
Case
Data driven procesoptimalisatie bij DVNutrition
lees verder
Case
Vitens tijdelijk ‘blind’ tijdens firewall migratie
lees verder
Case
Moolenaar toekomstgericht door implementatie nieuw ERP
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Industrie
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.