Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Hogeschool van Amsterdam
segment
Onderwijs
blog & cases
De Hogeschool van Amsterdam is al jaren het instituut in het hoger onderwijs van Amsterdam. Met zo’n instroom van 12.000 studenten elk jaar vindt de HvA het belangrijk om continu te blijven innoveren in haar studieaanbod. De opleidingen Pabo en ALO zijn al jaren een onmisbaar onderdeel van de hogeschool, maar waarom niet de krachten van deze 2 opleidingen bundelen?

Het doel

Het project begon met een helder doel: een opleidingsvariant aanbieden waarmee studenten twee diploma's kunnen behalen, één voor de Pabo en één voor de ALO. Vanuit de markt werd al langer de behoefte gehoord om studenten breder op te leiden. Door de opleidingen Pabo en ALO te combineren, kunnen studenten binnen 4,5 jaar 2 diploma’s halen en daarmee hun toegevoegde waarde in het onderwijs nog groter maken. Tevens zorgt de combi voor meer studenten diversiteit op de opleidingen.

In september van 2023 moest de opleidingsvariant met 1 klas van start gaan. Deze aanpak was gericht op het verrijken van de leerervaring en het bieden van meer carrièremogelijkheden voor de studenten. Om deze logistiek, uitdagende klus te kunnen klaren werd Ivo Duifhuizen van Arlande ingeschakeld.

Uitdagingen aangaan

Een van de grote uitdagingen was de samenwerking tussen twee verschillende faculteiten, die elk hun eigen manier van werken hadden. Deze faculteiten, met hun eigen regels en culturen en logistieke systemen, moesten samen één werkwijze kiezen om deze gezamenlijke opleiding vorm te kunnen geven. Denk hierbij aan het synchroniseren van inschrijfsystemen, roosterplanning, becijfering en diplomering. De twee opleidingen werken in twee aparte faculteiten die ondanks onderdeel te zijn van een zelfde eenzelfde hogeschool verschillende processen op een eigen manier hebben vormgegeven.  

Ivo's aanpak als projectleider

Ivo stond in zijn rol als projectleider logistiek in het midden van deze samenwerking. Hij moest ervoor zorgen dat communicatie soepel verliep en dat iedereen op één lijn zat. Beslissingen in roosters of docentkeuze van de ene faculteit hebben in dit project namelijk ook veel invloed op de andere opleiding. Met Ivo als projectleider lukte het om de informatie snel en duidelijk over te brengen en tot een gezamenlijke overeenkomst te komen.

Ivo’s vermogen om zich aan te passen aan de omgeving, maar daarbij niet het doel uit het oog te verliezen, is hierbij van toegevoegde waarde geweest. Hij toonde flexibiliteit wanneer dit nodig bleek, maar toonde ook voldoende daadkracht om het project op tijd af te ronden.

Implementatie en succes

Het aanbieden van een nieuwe opleidingsvariant  gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Tijdens de implementatiefase was Ivo dan ook het aanspreekpunt voor logistieke vraagstukken. Als er bijvoorbeeld een puzzel gelegd moest worden over het rooster, zat Ivo met de roostercoördinatoren om de tafel om dit op te lossen. Ivo was daarbij de verbinder en aanspreekpunt voor management van de twee opleidingen waar het om de logistieke vraagstukken ging. De opleidingsvariant Pabo-ALO spreekt tot de verbeelding van aspirant studenten en is van start gegaan met twee volle klassen - 1 meer dan verwacht.  

"Het was een uitdaging om de diverse logistieke processen van beide disciplines samen te brengen in één samenhangend programma, maar met een gemotiveerd team kom je een heel eind. Ik ben trots op de bijdrage die we als team hebben kunnen leveren aan de HvA en nog belangrijker, aan de studenten die nu deze beide opleidingen kunnen volgen."

- Ivo Duifhuizen - projectleider logistiek bij Arlande

Zorgen voor een goede overdracht

Na de succesvolle lancering zorgde Ivo voor een gestructureerde overdracht aan de lijnorganisatie. Hij maakte uitgebreide overdrachtsdocumenten en organiseerde meetings zodat de kennis en learnings van het project niet verloren zouden gaan bij overdracht. De procesbegeleiders vanuit de PABO en de ALO nemen het stokje over en zorgen voor de continuïteit van de nieuwe opleidingsvariant.

Achtergrond patroon
Wil je samenwerken met Ivo?
Neem contact op met Rieks
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Ivo Duifhuizen

Ivo is een bevlogen projectmanager die met zijn analytische vermogen, overtuigingskracht en doorzettingsvermogen een goed resultaat kan neerzetten bij complexe vraagstukken.

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Rijnbrink verbetert informatievoorziening voor bibliotheken
lees verder
Case
HvA borgt kwaliteit met verlenging zesjarige accreditatie bacheloropleiding ICT
lees verder
Case
NHL Stenden brengt plan succesvol tot uitvoering
lees verder
Case
Thuisonderwijs voor alle kinderen in Rotterdam
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Onderwijs
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.