Innoveren en digitaliseren gaan hand in hand. Dat besefte Marente al snel. Cliënten, verwanten en zorgmedewerkers moeten op een juiste en veilige manier informatie kunnen delen en verwerken. Daarnaast vindt Marente de eigen regie van de client en het betrekken van de omgeving een belangrijk uitgangspunt. Tot slot kunnen we ook andere zorgpartijen zijn waarmee gegevens moeten worden uitgewisseld. Korter: veel partijen die toegang zouden moeten krijgen tot persoonlijke gegevens. Dit vraagt om een goed beveiligde technische infrastructuur, die schaalbaar is en waarin goed en gemakkelijk samengewerkt kan worden.
Marente is al in 2013 gestart met het moderniseren van haar technische infrastructuur, om zo aan de wensen van haar cliënten te blijven voldoen. Hoewel dit in eerste instantie voorspoedig liep, ontstonden er problemen in de relatie met de leverancier en deden de systemen niet wat ze aanvankelijk hoopten. Bostec werd ingeschakeld om weer beweging te krijgen in de digitale transformatie.
En dat is dan ook precies wat zij hebben gedaan. Met commitment van het hoofd van de Raad van Bestuur, hebben zij een projectstructuur opgezet. Belangrijke stakeholders namen plaats in een ICT-stuurgroep en ICT-projectgroep en gingen aan de slag met de huidige situatie. Hoe waren ze hier terecht gekomen? Wat moest er gebeuren om dit in de toekomst te voorkomen? Na een analyse op technisch èn organisatorisch vlak, is er een advies uitgebracht op welke wijze de leverancier betrokken kon worden bij de oplossingsrichting. Duidelijke afspraken werden gemaakt en de relatie met de leverancier werd stapje voor stapje verbeterd.
Met resultaat. Marente en haar leverancier hebben gewerkt aan de oplossing voor een betere performance van het systeem, met een sterke technische infrastructuur als fundament. Hierdoor konden zowel medewerkers als cliënten beter werken met het systeem. De oplossing heeft bijgedragen aan de veiligheid en schaalbaarheid.
Bostec is een onderdeel van Arlande.