Onno-Hans: “Onderwijs speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van onze samenleving, waar iedereen ´gelijke mogelijkheden´ krijgt. Maar het onderwijs heeft te maken met vele uitdagingen, waar het niet goed op voorbereid is. Denk aan de grote kwaliteitsverschillen over de gehele keten en verschil in basisvaardigheden, pedagogische- en didactische vaardigheden, maar ook de vertaling van strategie naar onderwijs uitvoering. Docenten die op proces en inhoud moeten professionaliseren en de technologische innovatie moeten bijbenen. Besturen die voorbereid moeten zijn op kennis- en systeem veroudering en toenemende tekorten. Er is lef en ondernemerschap nodig om de kwaliteit van het onderwijs te blijven garanderen.”
“Hoe hou je als onderwijsinstelling sturing, regie en grip op de verbeter-, verander- vernieuwings- en innovatieagenda van je eigen instelling en als sector als geheel?”
Het onderwijs bevindt zich in een cruciale fase, waarin de druk en de verschillen groter worden. Het is een tijd waarin we de spiegel moeten durven vasthouden en eerlijk moeten zijn over de uitdagingen die voor ons liggen. Niemand is tegen onderwijs, maar het is essentieel om te definiëren wie er echt voor is en wat dat betekent in de praktijk. Het is van vitaal belang om koers te houden en beleid te maken dat rekening houdt met alle effecten, maatregelen en beleidslijnen. Dit vereist samenwerking en verbinding in de gehele onderwijsketen.
Basisvaardigheden en kansengelijkheid zijn essentieel. We moeten ervoor zorgen dat elke leerling de kans krijgt om zijn volledige potentieel te bereiken. De leerling/student is de kern van ons werk; zij houden ons dagelijks de spiegel voor en laten ons zien waar verbetering mogelijk is.
Om alle uitdagingen aan te gaan, moeten we onderwijs zien als een verbindende kracht. We moeten blijven leren, data verzamelen, analyseren en samenwerken aan co-creatie. We moeten vasthouden aan langetermijnvisies en tegelijkertijd flexibel zijn in het omgaan met verandering.
Permanente transitie is de nieuwe norm, wat vraagt om wendbaarheid en flexibiliteit op alle niveaus van het onderwijs. Portfoliomanagement biedt mogelijkheden om de kwaliteit van het onderwijs te meten en te verbeteren, terwijl integraliteit de motor is achter vernieuwing. Methodisch innoveren is de weg naar succes in het aanpakken van de vraagstukken van vandaag en morgen.
Arlande staat klaar als businesspartner van het onderwijs, om te helpen bij het ontwikkelen van duurzaam en toekomstbestendig onderwijs. Samen streven we naar een samenleving waarin ‘gelijke mogelijkheden’ voor iedereen centraal staan.
Als voorzitter van de marktgroep onderwijs ben ik betrokken bij onderwijsvernieuwing en onderwijsinnovatie in de gehele onderwijsketen en draag ik bij aan duurzaam en betekenisvol (beroeps)onderwijs.
bekijk profiel