Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
MARKTsegment
blog & cases
In het Openbaar Vervoer (OV) zien we de worsteling met het afstemmen van de capaciteit op de vraag. Wat is de juiste richting voor toekomstige investeringen? Het antwoord hierop is in grote mate afhankelijk van hoe de vraag naar OV diensten zich zal herstellen: wat wordt het nieuwe normaal? En wat wil de reiziger eigenlijk? In deze blog nemen Jasper Wildenberg en Dries van Diepen je mee in 4 herstelscenario’s en geven ze je 4 adviezen.

Het OV van de toekomst

De focus voor het OV moet liggen op flexibiliteit, dáár zijn waar de reiziger ook is. Dat vraagt om een digitale bedrijfsvoering inclusief een sterke verbinding met de reiziger. Wij hebben vier investeringsadviezen voor het OV:

1. Digitaliseer

Stoot waar mogelijk kapitaalintensieve elementen af en richt je op het voeren van digitale bedrijfsvoering. Lease- & as a Service bedrijven zullen het gat van de infrastructuur invullen, FlixBus en KLM zijn goede voorbeelden. En de reiziger via self-service invloed laten uitoefenen op zijn/haar reis en zo zoveel mogelijk zelf laten regelen. Denk hierbij ook aan het digitaal controleren van een eventueel vaccinatiepaspoort of testbewijs.

2. Ga datagedreven werken

Als de organisatie IT lééft, dan wordt het ook makkelijker de vraag en capaciteit in kaart te brengen en datagedreven te gaan werken. Vanuit inzichten kun je gaan toewerken naar voorspellingen en het tijdig inspelen op vraagverschuivingen, of zelfs richting het reizen zonder tijdschema.

3. Flexibiliseer de capaciteit

Het huidige klassieke systeem vergt meestal grote investeringen voor het toevoegen en verplaatsen van capaciteit. Gelukkig is het ook in het huidige systeem mogelijk om flexcapaciteit in te bouwen. Bijvoorbeeld via bovengenoemde leaseconstructies, maar ook door bijvoorbeeld reserveringssystemen of een tariefdifferentiatie (prijsopslag in de spits). Post-COVID-19 zullen reizigers waarschijnlijk meer bereid zijn gespreid te reizen – maar dan moet wel aan hun verwachtingen worden voldaan. Autonome voertuigen kunnen op termijn ook een belangrijke rol gaan spelen bij het invullen van deze flexcapaciteit.

4. Werk samen in de keten

Samenwerken in de keten kan het invullen van de flex-capaciteit voorspelbaarder én makkelijker maken. Indien een bus of trein op een bepaald traject niet rijdt, dan heeft dat impact op de gehele keten van het OV én is het óók aan het OV daar goed mee om te gaan.

Bovendien kan een goede samenwerking tussen de bedrijven leiden tot het substitueerbaar maken van elkaars capaciteit. Initiatieven als een gedeeld operationeel centrum, het delen van data en gezamenlijke beheersmaatregelen kunnen helpen om pro-actief te ageren.

De combinatie van digitalisering, datagedreven werken, flexibilisering van capaciteit en ketensamenwerking wordt onmisbaar de komende decennia voor de OV-bedrijven. Investeringen die hieraan bijdragen zullen zich in de toekomst uitbetalen, onafhankelijk van de route naar herstel van de passagiersaantallen.

Bostec is onderdeel van Arlande.

Achtergrond patroon
Meer weten?
Neem dan contact op met Richard
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Jasper Wildenberg

Een enthousiaste consultant en projectmanager met een sterke affiniteit met mobiliteit en luchthavens in het bijzonder. Met enthousiasme, teamgevoel en stressbestendigheid weet ik de juiste mensen bij elkaar te brengen, processen te optimaliseren en balans te houden tussen proces, techniek en organisatie. Als Segmentlead binnen Arlande bepaalt Jasper tevens de strategie voor mobiliteit.

bekijk profiel
Dries van Diepen

Strategisch adviseur met aantoonbare ervaring in de sectoren mobiliteit, industrie en gezondheid.

bekijk profiel
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Er zijn nog geen artikelen gevonden.
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.
Er zijn nog geen artikelen gevonden.
bekijk ook alle interviews & blogs