Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Diagnostiek voor U
MARKTsegment
Gezondheid
blog & cases

Diagnostiek voor U (DvU) is een eerstelijns diagnostisch centrum met ruim 30 locaties in Zuidoost Brabant. In haar ultramoderne laboratorium voert ze onder andere bloed- en urineonderzoek uit. Naast laboratoriumonderzoek op het gebied van klinische chemie, medische microbiologie en pathologie, kan de cliënt ook bij DvU terecht voor functieonderzoeken zoals röntgenonderzoek, optometrisch onderzoek, radiologische echo’s, longfunctietesten, hartfilmpjes, fietstesten en zwangerschapsdiagnostiek.

Verandermanagement als gedragsverandering

Procesdenken lijkt soms objectief, maar juist de zachte kant is hier net zo belangrijk om de gedragsverandering tot stand te brengen: het echt luisteren, echt horen wat er gevraagd wordt vanuit de teamleden en dit vertalen naar verbeterwensen, die gedragen geprioriteerd worden en stap voor stap worden opgepakt. Doordat de verbeterprojecten vanuit verschillende invalshoeken geprioriteerd werken (proces, techniek, klant) ontstaat een hele prettige doelgerichte werksfeer. Teams vonden het leuk om mee te denken en werken aan de optimalisaties die ze onder andere zelf geïnitieerd hadden.”

Als verbinder tussen de afdelingen werd de frisse blik van Anne-Maaike erg gewaardeerd: “Het leuke aan mijn rol is om de afdelingen handvatten te geven, zodat ze zelf verder kunnen. De proceseigenaren zijn nu in staat om zelf workshops te organiseren, zodat een integraal procesbeeld ontstaat, en de procesverbeteringen te concretiseren en prioriteren, waarna deze stap voor stap uitgevoerd kunnen worden. Niet alles te gelijk, maar eerst iets afmaken en daarna een volgende stap. De teams weten hoe ze de workshops kunnen opzetten, welke interactieve werkvormen handig zijn en hoe ze gespreksonderwerpen visueel kunnen maken. Dit zijn belangrijke inzichten waarmee ze nu zelf het kaf van het koren kunnen scheiden en kunnen bespreken ‘waar hebben we het nou echt over?’ Door de grotere discussies te vertalen naar kleine behapbare verbeterstapjes is ook de betrokkenheid gegroeid.”

‘HET EFFECT VAN MENSEN ACTIVEREN WAARDOOR BEWEGING ONTSTAAT IS EEN DUURZAME VERANDERING’

Resultaat

DvU heeft nu haar primaire en subprocessen inzichtelijk. Proceseigenaren zijn afgestemd. Het is nu helder ‘wie wat doet’. Door het activeren van de proceseigenaren en hen te faciliteren in ‘wat wordt er dan van je verwacht’ en dit af te stemmen met het management team heeft DvU de benodigde stap gezet om haar dienstverlening op een praktisch niveau continu te optimaliseren en verbeteren. Anne-Maaike heeft haar werkzaamheden als teamlead team proces overdragen aan de manager kwaliteit & veiligheid, die dit nu met vertrouwen oppakt.  

Anne-Maaike: ‘Persoonlijk ben ik trots op het feit dat procesdenken en continu verbeteren steeds meer de standaard is geworden binnen verschillende organisatielagen van DvU. Ik heb operationele teams enorm zien groeien in hun eigenaarschap over de werkzaamheden die ze uitvoeren. De strategische focus op procesdenken en continu verbeteren vanuit het MT is nu gewaarborgd in de kaderbrief voor 2025. Dit is een mooie bekrachtiging van het werk en de beweging die op verschillende lagen gecreëerd is. Procesdenken is nu onderdeel van de cultuur binnen DvU en zal de komende jaren verder groeien en bloeien.”

“Zonder de inbreng en de persoon Anne-Maaike hadden wij binnen DvU niet zulke mooie stappen kunnen maken, met als eind resultaat, het benoemen van twee proces managers die voortkomen uit de interne organisatie en die hun leertraject binnen dit project hebben kunnen doorlopen!”

Marjolijn Cuppes, sectormanager diagnostiek
Achtergrond patroon
Wil je samenwerken met Anne-Maaike?
Neem contact op met Rieks
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Anne-Maaike Pluijter

Met mijn verbindende en ondernemende stijl van werken weet ik groepen te enthousiasmeren en motiveren. Samen aan de slag om doelen te vertalen naar praktische toepassing, dat is wat mij energie geeft. Groei realiseren kan alleen als je nieuwe wegen durft te betreden!

bekijk profiel
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Nederlandse Farmaceutische Zorggroep: basis op orde
lees verder
Case
Marente - Resultaat gericht innoveren in de VVT vraagt om verbinding
lees verder
Case
Gelre Ziekenhuizen: Patiënt in regierol via eigen gezondheidsomgeving
lees verder
Case
Zuidwester wil samenspel tussen zorgprofessionals, naasten en vrijwilligers laten groeien
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Gezondheid
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.