Sinds een paar weken wordt de wereld gedomineerd door de uitbraak van het corona-virus. Horeca is gesloten, onderwijs wordt op afstand gegeven, een bezoek aan verzorgingstehuizen is niet meer toegestaan. Het dagelijks leven van iedere burger is op dit moment totaal anders ingericht en onzekerheid heerst. Dit brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee voor overheidsorganisaties.
Wanneer je op dit moment werkt bij de overheid ben je hoogstwaarschijnlijk volop bezig met het organiseren van de crisis. En ondertussen moet het primaire proces doorgaan. We zien ook mooie initiatieven ontstaan: in het bedrijfsleven, NGO’s en ook binnen de overheid. In deze tijd zie je dat overheidsorganisaties die genoodzaakt met een andere blik naar hun dienstverlening te kijken. Wendbaarheid is vereist en deze wendbaarheid zorgt, nadrukkelijk in deze periode, voor meer zekerheid.
Wendbaarheid van organisaties is een vaak genoemd begrip. In de praktijk betekent het als wendbare organisatie, je in staat bent snel in te spelen op continue (blijvende of incidentele) veranderingen. Een voorbeeld van zo'n externe verandering is het coronavisus. Mede daardoor ontstaan er interne veranderingen: organiseren wij ons werk voor dit moment op de juiste en meest efficiënte manier, kunnen we de grote werkvoorraad die nu ontstaat aan, hebben we voldoende focus op prioriteiten met de belangrijkste waarde en houden onze medewerkers het nog vol?
Wendbaarheid is geen knop die je aanzet. Het is een verandering in de organisatie. Wij hebben de afgelopen periode ervaren dat de agile manier van werken, gecombineerd met resultaatgerichte besturing en een mensgerichte aanpak, de beste garantie is voor succesvolle en duurzame wendbaarheid.
Door met passie de agile manier van werken te omarmen en te borgen in je organisatie, wordt de wendbaarheid van de organisatie vergroot. De Agile manier van werken binnen de overheid houdt in:
Overheidsorganisaties zitten vandaag de dag natuurlijk ook in een onwerkelijke situatie. Vitale processen, met al het bijhorende werk, dienen echter onverstoord door te gaan. Wij zien bij overheidsorganisaties die aan het manoeuvreren zijn naar een wendbare organisatie dat er een goede balans is tussen de dagelijkse werkzaamheden en het creëren van deze organisatievorm van de toekomst.
Het is mooi om te zien dat deze (essentiële) dagelijkse werkzaamheden ook in deze periode gewoon doorgaan. Men is al gewend om de ‘’werkvoorraad’’ overzichtelijk en transparant te maken, voor iedereen. Om zich vervolgens, en dit is een continue exercitie, af te vragen: 'Zijn wij bezig met hetgeen met wat op dit moment echt belangrijk is?'. We zien dat deze (klant) focus helpt.
Enkele tips om vandaag mee te beginnen om wendbaar in te spelen op de huidige situatie, op basis van onze ervaringen op dit moment:
Mijn opdrachtgevers beschrijven mij als een innovatieve en pragmatische “doener” die samen met de gehele organisatie en de opdrachtgever het gewenste resultaat behaald. Ik help al bijna 20 jaar organisaties met het oplossen van hun business transformatievraagstukken en/ of het implementeren van Agile manier van werken. De laatste jaren heb ik focus op het laten excelleren van organisaties door ze wendbaar te maken (Een wendbare organisatie is een organisatie die zo flexibel is dat er snel ingespeeld kan worden op de vragen van nu). Deze transformaties gaan vaak over de assen van Mens & Motivatie, Cultuur & Leiderschap, Visie & Strategie, Organisatieontwerp & Besturing, Proces en Technologie.
bekijk profiel