Recent heb ik een deepdive bijeenkomst van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsontwikkeling (NRO) bijgewoond. Het thema van de dag was ‘Praktijkleren in het Middelbaar beroepsonderwijs (MBO)’. Dit in het verlengde van ‘Arbeidsmarkt in Transitie’ samen op weg naar een ‘Skills/Capabilities based arbeidsmarkt’ en thema's als Leven Lang Ontwikkelen, de toekomst van kennisarbeid in beeld. In deze blog deel ik graag de belangrijkste inzichten en take aways met je, hoe wij allemaal continu bezig zijn met werken, leren en innoveren op de werkplek.
Praktijkleren speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van studenten binnen het MBO en vandaag werd duidelijk:
Zowel wetenschappelijke als praktische inzichten met betrekking tot werkplekleren in het beroepsonderwijs verder gezamenlijk verkend. De nadruk lag op het belang van praktijkervaring in relatie tot de grotere maatschappelijke vraagstukken.
De hot topics van de dag:
Tijdens het bezoek werden deze cruciale inzichten naar voren gebracht:
Het bezoek aan het NRO bood een verrijkende ervaring vol met inzichten en discussies over praktijkleren in het MBO. De diverse onderwerpen en benaderingen onderstreepten het belang van een holistische aanpak bij het ontwikkelen van studenten in de beroepspraktijk. De kennis die hier is opgedaan door Opleidingsdirecteuren, Programmamanagers BPV en Onderwijskundigen zal zeker van waarde zijn bij het vormgeven van effectieve praktijkleerprogramma's en het bevorderen van de ontwikkeling van studenten binnen het middelbaar beroepsonderwijs.
Met deze waardevolle inzichten in gedachten, kijken we uit naar verdere samenwerking en uitwisseling van ideeën om het praktijkleren in het MBO continu te verbeteren en te verrijken. Je ziet in de quadrupel helix dat partijen steeds meer naar elkaar toegroeien en samen de ‘maatschappelijke opgaven’ oppakken, dit gaat niet zonder een ‘integrale benadering’.
Als voorzitter van de marktgroep onderwijs ben ik betrokken bij onderwijsvernieuwing en onderwijsinnovatie in de gehele onderwijsketen en draag ik bij aan duurzaam en betekenisvol (beroeps)onderwijs.
bekijk profiel