Het primair onderwijs wordt doorlopend geconfronteerd met nieuwe uitdagingen. Variërend van klein en praktisch tot groot en complex. Verbeteren, veranderen en vernieuwen zijn een structureel onderdeel van het takenpakket geworden in het primair onderwijs. Werken in projecten hoort erbij.
Maar hoe doe je dat eigenlijk? Hoe organiseer je een project? Hoe zorg je dat het succesvol wordt? Welke competenties zijn nodig? Vaak heeft men daar geen antwoord op en begint men aan de uitdaging en ziet wel hoe het gaat lopen. Soms gaat dat goed en vaak niet. De resultaten zijn niet waar men op hoopte en de betrokkenen zijn ontevreden. Dat is jammer, frustrerend en niet nodig. Het leiden van projecten is een vak. Als je dat goed wilt doen, heb je daar kennis en vaardigheden voor nodig.
Dit inzicht was voor het bestuur van Stichting Quadraten in Grootegast aanleiding om de directie en het management een training aan te bieden en Gerard Ramakers te vragen een Masterclass Projectmanagement in Vogelvlucht te verzorgen.
Stichting Quadraten is op 1 januari 2018 ontstaan uit een bestuurlijke fusie tussen Westerwijs en Penta Primair en heeft 36 scholen in de gemeenten Westerkwartier en Noordenveld.
Twee groepen van ieder acht personen hebben deelgenomen aan de masterclass. De groepen bestonden uit directeuren van verschillende scholen en managers van verschillende diensten zoals facilitair, personeel en financiën. De masterclass was vanwege Covid-19 via MS Teams. Gelukkig was iedereen daar al goed aan gewend, waardoor we niet veel tijd kwijt waren aan het werken met Teams en ons volledig konden focussen op de inhoud.
De Masterclass was zo opgebouwd dat er naast het schetsen van een helder en toegankelijk beeld van het werken in projecten, ook voldoende ruimte was om met elkaar van gedachten te wisselen en de verworven kennis te vergelijken met de eigen praktijk.
Er kwamen allerlei onderwerpen aan bod. We begonnen met de kenmerken van een project. Wat maakt dat iets wel of niet een project is? Ook werd ingegaan op het belangrijke verschil tussen doelen en resultaten, en dat het daarom essentieel is om voorafgaand aan een project zorgvuldig te bespreken wat men wil bereiken. Ook werden de rollen van de opdrachtgever, de projectmanager en de projectmedewerkers besproken.
Daarnaast hebben we het er over gehad over hoe je een projectteam samenstelt en ervoor zorgt dat er betrokkenheid ontstaat. Bijvoorbeeld door te zorgen voor een gevoel van urgentie en op een doordachte wijze om te gaan met eventuele weerstand. En uiteraard hoe je ervoor zorgt dat je resultaten oplevert waarmee je duurzaam waarde toevoegt aan je organisatie. Resultaten op de korte termijn en resultaten op de lange termijn. Ook is er gesproken over het professionaliseren van de veranderorganisatie.
Deze masterclass was met name gericht op een doelgroep die merendeels nog niet echt ervaring heeft met projectmanagement. Voor de deelnemers bleek de masterclass verhelderend te zijn en vooral praktisch en heel concreet. Wat de deelnemers onder ander bij bleef na de training was het belang van een goede opdrachtformulering vanuit de opdrachtgever en een goede voorbereiding op het project, maar ook het belang van een goede afstemming tussen de opdrachtgever en de verschillende stakeholders. Kortom; het was een mooie stap naar verdere professionalisering op het gebied van verbeteren, veranderen en vernieuwen.
Ben je ook geïnteresseerd in de Masterclass Projectmanagement in Vogelvlucht of een verdieping hiervan of andere trainingen van Arlande? Neem dan contact met ons op.
Gerard Ramaekers is organisatie-ontwikkelaar en changemanager. Hij is gespecialiseerd in het inrichten en ontwikkelen van professionele veranderorganisaties met name in het onderwijs en (semi-)overheid.
bekijk profiel