Ondanks de grootte van de school richt het Graafschap College haar onderwijs zo kleinschalig mogelijk in. Iedere locatie kent haar eigen karakter en sfeer, zodat studenten een veilige en vertrouwde leeromgeving aangeboden kan worden.
Om haar onderwijs blijvend te laten aansluiten op snelle veranderingen in de maatschappij is innovatief, hybride en gepersonaliseerd onderwijs een belangrijk speerpunt binnen het Graafschap College. Net als binnen veel andere onderwijsinstellingen ontstond ook hier de behoefte aan flexibilisering van het onderwijs. De opleiding Zorg & Welzijn vroeg om deze reden aan Arlande om ondersteuning voor de uitwerking en standaardisering van bestaande onderwijsprocessen. Transformatie- en innovatiecoach Lianne de Vries nam gedurende een half jaar deze rol met veel plezier en voldoening op zich.
De opdracht van Lianne bestond uit drie onderdelen: het uitwerken van processen in samenwerking met verschillende stakeholders, het testen en selecteren van een passende proces tekentool en het onderzoeken van de beste publicatiemethode voor de uitgewerkte processen.
Het Graafschap College werkt aan de hand van het MORA hoofdprocesmodel, dat is uitgewerkt door MBO Digitaal. Deze procesplaat omschrijft de primaire en secundaire processen binnen een MBO instelling, onder verdeeld in categorieën. Hier doorheen lopen zeven procesketens, waarvan er vijf zijn uitgewerkt bestaande uit in totaal zo’n 60 verschillende deelprocessen. Het was Lianne haar taak om deze processen voor de opleiding Zorg & Welzijn uit te werken.
Om tot de uitwerking van de processen te komen begeleidde Lianne werkgroepen bestaande uit verschillende stakeholders. Zowel digitaal als live begeleidde zij het gesprek over verschillende werkzaamheden richting een geïntegreerd herkenbaar proces. Daarbij was het haar taak en uitdaging om het proces concreet, volgordelijk en herkenbaar op papier te krijgen. Door onderlinge verbindingen te verhelderen konden bovendien al de eerste verbeterslagen worden uitgewerkt. Lianne maakte hier weer een concreet geheel van.
Naast haar rol als procesbegeleider had zij de verantwoordelijkheid om de juiste tekentool te selecteren. In klein comité is gesproken over de voorwaarden en al snel viel de keuze op Visio.Voor het derde spoor (het selecteren van de beste publicatiemethode voor de uitgewerkte processen) werd in samenwerking met de functioneel beheerder en andere stakeholders een structuur opgezet welke vervolgens intern werd getoetst. Leidend daarin was dat het laagdrempelig te bereiken, intuïtief navigeert en aantrekkelijk wordt weergegeven. Naar aanleiding van de ontvangen feedback zijn vervolgens een aantal aanpassingen doorgevoerd, waarna het geheel konden worden gebruikt. Ten slotte zijn er documenten en weblinks aan de stappen gekoppeld, bronnen die collega’s nodig hebben om een bepaalde stap uit te kunnen voeren.
Voor het Graafschap College was teamontwikkeling en het hebben van een leuke, interactieve ervaring tijdens de uitwerking van de processen belangrijk. Door het uitwerking van de 60 processen kreeg het team van de opleiding Zorg & Welzijn in- en overzicht, een eenduidig begrip van hoe dingen moeten werken. Het onderlinge verwantschap groeide en men raakte weer nauw in interactie met elkaar.
Uiteindelijk zijn vijf van de zeven procesketens logisch en gestructureerd weergegeven, eenduidig en overzichtelijk aan het Graafschap College opgeleverd. De uitwerking van de overige ketens wordt intern opgepakt. Daarnaast is er een centrale, transparante en aantrekkelijke weergave van de processen die gemakkelijk vindbaar is voor alle medewerkers. Relevante documenten en (externe) links zijn gekoppeld aan de stappen in de processen, waardoor inzicht en een tastbare basis voor de vervolgstappen richting flexibilisering van het onderwijs is ontstaan.