Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
segment
blog & cases
De schaarste aan zorgpersoneel in de VVT is een feit. Het aantrekken én behouden van medewerkers is een uitdaging. Waarom? Onder andere omdat zorgprofessionals worden ingezet voor rand- en regelzaken, hetgeen niet bijdraagt aan werkgeluk. Deze verhogen de werkdruk en leiden af van wat de zorgprofessional zou willen doen; zorgdragen voor de cliënt. Kortom, het werkgeluk van zorgprofessionals kan worden verhoogd. Dit is haalbaar, maar vereist een denken en handelen buiten de gebaande paden. Hoe? Dat leg ik je graag uit in deze blog.

Aandacht voor de zorgprofessional en cliënt of administratie?

Naast de zorgtaken gaat veel tijd naar administratieve taken, die voor het proces noodzakelijk zijn, maar voor de cliënt en zorgverlener geen waarde toevoegen. Denk aan het regelen van zorgalarmering, het registeren van geleverde zorg, het aanpassen van urenregistratie, inkoop van materialen of het opstellen van zorgleefplannen. Tijd die niet besteed kan worden aan het uitvoeren van de kerntaak van de zorgprofessional; zorg verlenen aan de cliënt. Het anders aanpakken en verbeteren vereist een andere kijk op zorgverlening en daarbij het leveren van toegevoegde waarde in de zorg.

Zo verhoog je het werkgeluk (en behoud je je zorgprofessionals)

Het werkgeluk van de zorgprofessional kan worden verhoogd. Daarvoor is het van belang om te focussen op waar de zorgprofessional goed in is, waar energie uit verkregen wordt en bovenal wat de zorgprofessional leuk vindt om te doen. Om het werkgeluk van je zorgprofessionals te verhogen kun je deze drie punten oppakken:  

1. De zorgprofessional inzetten op kwaliteiten

Zorgprofessionals willen graag zorg verlenen, zij willen er zijn voor de cliënt en hen helpen. Dit geldt zowel in de geplande en ad hoc situatie. Om dit te realiseren is van belang een passende teamsamenstelling te hebben, waarin een juiste verdeling van taken, functies en verantwoordelijkheden bestaat. Dit is een team dat bestaat uit een combinatie van zorgprofessionals én professionals op andere vakgebieden zoals administratie, planning en kennis van het ECD. Zo zorg je ervoor dat iedereen doet waar hij of zij goed in is en plezier in heeft.

2. Ontzorgen van de zorgprofessional

De voorwaardelijke activiteiten om optimaal zorg te verlenen worden ingevuld door de niet-zorgprofessionals in het team. Er dient wel volledige afstemming plaats te vinden tussen de werkzaamheden van de zorg- en niet-zorgprofessional. Een zorgprofessional hoeft zo niet meer stil te staan bij het wat, wanneer en waar, maar kan in alle gemak voorzien worden van de informatie wanneer welke ondersteuning waar geboden moet en kan worden.

3. Laat techniek de werkdruk van de zorgprofessional verlichten

Ondersteunende techniek (domotica, robotica) geeft de urgentie aan van de zorgvraag en de juiste inrichting van ICT-middelen vermindert de administratieve- en coördinatielast.

Met het oppakken van deze drie punten biedt je zorgprofessionals de ruimte om de activiteiten uit te voeren waar ze goed in zijn, leuk vinden en energie uit halen. Kortom het verhogen van het werkgeluk van de zorgprofessional!

Echter, zo simpel is dit nog niet. Het verhogen van het werkgeluk van je zorgprofessionals en het oppakken van de bovengenoemde drie punten vereist creativiteit en lef, omdat buiten de gebaande paden gedacht en gehandeld moet worden. Zo zal niet alleen de huidige werkwijze gewijzigd moeten worden, maar zal je een van de eersten zijn die op een andere manier durft te werken.

Achtergrond patroon
Wil je meer weten?
Neem dan contact op met Richard
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Elske Vermeij

Ik heb een fascinatie voor mensen & processen. Ik vind het heerlijk om in samenspel met organisaties processen te optimaliseren, het liefst in een maatschappelijk relevante sector, zoals de zorg of het sociaal domein. Bovenal ben ik een mensen-mens en weet door mijn enthousiasme en verbindend vermogen anderen mee te nemen. Ik verbind mensen aan visie, breng structuur aan en weet snel tot de kern door te dringen.

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Blog
Juist gebruik van data zorgt voor het verschil in de zorg
lees verder
Blog
Impact maken, op het leven van mensen
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.