Amsterdam, een wereldstad, heeft te maken met een toenemende druk op de openbare ruimte. Om Amsterdam in de toekomst leefbaar en bereikbaar te houden zijn onder meer keuzes nodig in het gebruik en de inrichting van de openbare ruimte. Hier kunnen eenvoudige ingegrepen, zoals het plaatsen van verkeersborden, helpen. Het kan zijn dat er gestuurd moet worden op bepaalde doelgroepen. Hier kan ‘Intelligente Toegang’ helpen door de inzet van verkeersfilters. Deze verkeersfilters worden ingezet bij het verlenen van toegang voor specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld ondernemers, bewoners of zwaar verkeer. Zo worden de verkeersstromen beter beheersbaar, hetgeen helpt bij het beperken van de negatieve effecten van de verkeersstromen (wie wil er file?).
De gemeente wilde graag verbeteren op dit dossier. Arlande werd ingeschakeld om de oorzaken van eerdere uitstellen van projecten en de verbeter mogelijkheden in kaart te brengen en om de uitkomsten te implementeren. Business analist Ard van Diepen heeft deze klus te geklaard.
De gemeente zette een multidisciplinair team op. Dit team bestond uit een beleidsmedewerker, business analist, portfoliobeheerder, teamleider boa’s, specialist IT-security en een adviseur datakoppelingen. Het team geeft integraal advies aan projecten die bezig zijn met ‘Intelligente Toegang’ en prioriteert de werkzaamheden voor de digitale ontwikkeling.
Ard van Diepen droeg hierbij zorg voor het vertalen van beleidsbepalingen en projectbehoeften naar technologische oplossingen. Daarnaast werkte hij mee aan het verbeteren van de samenwerking en de inrichting van governance.
Eén van de belangrijkste uitdagingen waarmee Ard werd geconfronteerd, was collega’s meenemen in de (on)mogelijkheden. Samen met collega’s bracht hij alle ‘intelligente toegang projecten’ in kaart zodat een overzicht van het geheel ontstond en inzicht in de gewenste en vereiste samenhang duidelijk werd.
Ook werd de governance versterkt, wat bijdroeg om op één lijn te komen en naar het gemeenschappelijke doel te werken. In combinatie met het gegenereerde inzicht werd op iteratieve wijze gewerkt aan de verbeteringen. Parallel hieraan werd gewerkt aan de diverse opgaves door de inzet van verkeersfilters. Dat leverde een boeiende dynamiek, waar al doende paden werden gemaakt door het team.
"IN EEN INGEWIKKELDE SITUATIE HEB JE EEN PROCES CONSULTANT ALS ARD NODIG DIE VERBINDT."
Ard speelde ook een belangrijke rol bij het vertalen van beleid naar digitale oplossingen. In de gesprekken met stakeholders werd de exacte behoefte vastgesteld, waarna de oplossing werd gezocht. Soms was een camera nodig, in andere gevallen kon het af met het plaatsen van bord. Eindgebruikers weten hierdoor beter wat hun mogelijkheden zijn en wat zij van de mogen verwachten.
Door iedereen mee te nemen in de (on)mogelijkheden, het gesprek te blijven voeren en te escaleren waar nodig, lukte het Ard en zijn team om impact volle stappen te zetten voor het project. Zo ontwikkelde en implementeerde Ard standaard werkwijzen en templates om processen te stroomlijnen. Dit omvatte onder andere:
Ards inspanningen wierpen ook concrete vruchten af zoals:
Toen zijn opdracht eindigde, zorgde Ard voor een gestructureerde overdracht. Hij liet een volledig en georganiseerd portfolio van alle projecten en gestandaardiseerde procedures achter, waardoor zijn opvolgers een duidelijke leidraad hebben om verder aan te werken.
Als projectleider ben ik betrokken projecten op het gebied van sturingsinformatie en organisatieontwikkeling. Mijn bijdrage zit in het zien van de (dys) functionaliteiten in organisaties waarbij ik in staat ben om vanuit de relatie stapsgewijs verbeteringen aan te brengen.
bekijk profiel