De Marnix Academie is een gespecialiseerde hogeschool op het gebied van onderwijs, een opleidings- en kennisinstituut voor onderwijsprofessionals. Deze professionals zijn werkzaam in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, het MBO of de kinderopvang. De overgang van een fysiek naar een online archief was noodzakelijk om te voldoen aan de archiefwet en de toegankelijkheid van documenten te verbeteren. De Marnix Academie stond voor de uitdaging om het online archief te laten landen in de organisatie en de medewerkers te activeren dit archief te gaan gebruiken. Een opdracht waarbij Serena Thier, ervaren verandermanager bij Arlande, samen met het team van de Marnix Academie een verandermanagement plan schreven en realiseerden.
De Marnix Academie had de ambitie om het digitale archief zo in te richten dat vastgestelde documenten door alle medewerkers gemakkelijk terug te vinden zijn. Diverse medewerkers hadden vanuit hun vakinhoudelijke kennis een verantwoordelijkheid om de vastgestelde documenten in het online archief te plaatsen.
Serena kwam al snel tot de conclusie dat het online archief wel operationeel was, maar nog niet volledig gebruikt en benut werd. Medewerkers waren zich vaak niet bewust van hun rol en verantwoordelijkheden binnen het nieuwe systeem. Dit zorgde voor een situatie waarin het archief slechts gedeeltelijk werd gebruikt door een handvol medewerkers. Het voordeel, documenten sneller terugvinden, kon daardoor nog niet gerealiseerd worden.
Serena analyseerde de huidige situatie om een duidelijk beeld te krijgen van de stand van zaken. Ze sprak met verschillende stakeholders om inzicht te krijgen in hun verwachtingen en behoeften. Op basis hiervan stelde Serena een plan op, waarin de stappen en tijdlijnen werden vastgelegd. Dit plan diende als leidraad voor de uitvoering van het project en zorgde voor een gestructureerde aanpak. Dit plan was gebaseerd op de verandermanagementmethodiek waarbij de ADKAR-methodiek werd toegepast. De aanpak kenmerkte zich door het opbouwen van relaties met de medewerkers om hen stap voor stap mee te nemen in de implementatie van het online archief. Deze stappen bestonden uit het vergroten van de bewustwording, kennis en voordelen van het online archief. Vervolgens trainde Serena de medewerkers in het uploaden, labelen en archiveren van documenten volgens de richtlijnen van de Marnix Academie en archiefwet. Door regelmatige monitoring en rapportage werd de voortgang bewaakt.
Een collega merkte tijdens de jaarafsluiting van de Marnix Academie dit op:
“Voordat Serena er was hadden we een portaal met weinig documenten en nu staan er zoveel documenten in dat we niet meer terug willen.”
Dankzij de samenwerking met de Marnix collega’s nam het aantal gedocumenteerde processen en documenten significant toe, van 100 naar meer dan 2700! Hiermee beschikt de Marnix Academie nu over een ingericht en geborgd online archief. Dit draagt bij aan een beter overzicht en vindbaarheid van documenten.
Door de gesprekken met diverse medewerkers over het online archief ontdekte Serena dat er bij veel medewerkers behoefte is aan duiding over het gebruik van documentbeheer. Gewenst inzicht in: Welke documenten worden opgeslagen op Teams of Onedrive? Of hoe lang bewaar ik documenten? Samen met de adviseurs van de Marnix Academie schreef ze een adviesrapport over documentbeheer.
Dit rapport bevatte 3 belangrijke aanbevelingen:
Het advies werd vastgesteld tot een beleidsstuk en vertaald tot een implementatieplan.
Inmiddels heeft Serena haar werkzaamheden overgedragen aan een medewerker van de Marnix Academie. Het eigenaarschap ligt daarmee weer binnen de organisatie. En gezien de positieve feedback van medewerkers en bestuur op het advies- en implementatieplan van Serena, is de waarde van het project bevestigt.
Met mijn enthousiasme en empathie leg ik snel contact in nieuwe organisaties. Ik werk actiegericht en weet anderen te motiveren. Inmiddels heb ik ruime ervaring in informatievoorziening, digitalisering en projectmanagement.
bekijk profiel