Tijdens de 50ste MBO Digitaal Conferentie op 3 en 4 oktober bij het Vista College in Maastricht, stond het thema "Het is een kwestie van geduld" centraal. Dit motto benadrukte dat de transformatie naar een toekomstbestendig onderwijstijd en inspanning vraagt, maar met de juiste aanpak is deze transformatie haalbaar.
De conferentie bracht diverse thema’s naar voren die cruciaal zijn voor de groei en volwassenheid van het MBO-onderwijs. Deze thema’s waren breed en omvatten zowel organisatorische, technologische als strategische aspecten, waarbij samenwerking en geduld de sleutels tot succes zijn.
In deze blog geeft Onno-Hans Noteboom, onderwijslead Arlande, een overzicht van de 8 belangrijkste thema’s. Per thema geeft hij 3 adviezen. Deze vervolgstappen zijn bedoeld voor bestuurders en programmamanagers en bieden een integrale aanpak om de transformatie te stimuleren vanuit het FutureWork4All in 3D concept.
Het creëren van een cultuur die verandering omarmt en de klaagcultuur overstijgt, is essentieel voor de transformatie van het onderwijs. Het gaat hier om het versterken van zelfleiderschap en het ontwikkelen van een veranderaanpak, die gedragen wordt door alle lagen van de organisatie. Samen transformeren begint bij een duidelijke visie en het betrekken van medewerkers in de verandering.
Acties voor groei in volwassenheid:
In een digitale wereld is cyberveiligheid essentieel voor de continuïteit van het onderwijs. Dit thema richt zich op het ontwikkelen van robuuste IT-beleidskaders die niet alleen gericht zijn op preventie, maar ook op crisismanagement. Hoewel de technologische infrastructuur al sterk verbeterd is, moet de volwassenheid van cyberbeveiliging nog verder groeien.
Acties voor groei in volwassenheid:
Flexibilisering is cruciaal om het onderwijs meer op maat te maken voor studenten. Door persoonlijke leerpaden mogelijk te maken en onderwijslogistiek aan te passen, kunnen instellingen beter inspelen op de individuele behoeften van studenten en de veranderende arbeidsmarkt.
Acties voor groei in volwassenheid:
De integratie van innovatieve technologieën zoals XR (Extended Reality), VR (Virtual Reality) en serious gaming biedt nieuwe mogelijkheden voor interactief en praktijkgericht leren. Deze technologieën hebben het potentieel om traditionele leermethoden te verrijken en beter aan te sluiten bij de belevingswereld van studenten.
Acties voor groei in volwassenheid:
Data speelt een steeds belangrijkere rol in het verbeteren van onderwijsprocessen en het ondersteunen van strategische beslissingen. Dit thema richt zich op het verantwoord gebruik van data en het ontwikkelen van systemen voor efficiënte gegevensuitwisseling, zowel binnen als buiten de onderwijsinstelling.
Acties voor groei in volwassenheid:
Onderwijsinstellingen bevinden zich in een tijd van grootschalige transities, zoals fusies en veranderingen in onderwijslogistiek. Het ontwikkelen van een doordachte IT-strategie is cruciaal om deze veranderingen soepel te laten verlopen en tegelijkertijd de onderwijskwaliteit te waarborgen.
Acties voor groei in volwassenheid:
Dit thema benadrukt de noodzaak van continue ontwikkeling en nauwe samenwerking tussen onderwijs en de arbeidsmarkt. Het bevorderen van Leven Lang Ontwikkelen zorgt ervoor dat studenten en werkenden relevant blijven in een snel veranderende economie.
Acties voor groei in volwassenheid:
Bestuurders, directeuren en programmamanagers spelen een cruciale rol in het samenbrengen van deze verschillende thema’s in een geïntegreerd veranderplan. Integraliteit is essentieel om al deze innovaties, technologische vooruitgang en culturele veranderingen effectief te laten plaatsvinden. Een integrale aanpak verbindt verschillende domeinen, zoals technologie, cultuur, en onderwijslogistiek, en zorgt ervoor dat alle onderdelen van de organisatie dezelfde kant op bewegen.
Drie stappen om integrale transformatie te leiden (zie fwe.trigunamedia.com):
In de context van "Het is een kwestie van geduld" is de boodschap duidelijk:
Met geduld, samenwerking en een integrale aanpak kunnen onderwijsinstellingen transformeren en een toekomstbestendig onderwijslandschap creëren dat klaar is voor de uitdagingen van morgen.
Als voorzitter van de marktgroep onderwijs ben ik betrokken bij onderwijsvernieuwing en onderwijsinnovatie in de gehele onderwijsketen en draag ik bij aan duurzaam en betekenisvol (beroeps)onderwijs.
bekijk profiel