Als we Elske en Edwin vragen waarom hun hart gaat kloppen van projecten in de zorgsector, dan blijkt dat het niet om de projecten zelf gaat. Edwin: ’De zorgsector gaat over mensen. Over mensen zoals jij en ik. Het doel is altijd om de kwaliteit van het leven van onze medemens te vergroten. Ik word er blij van dat mijn bijdrage directe impact heeft op hun leven. Dát is waarom ik graag meewerk aan verbeterprojecten in de zorg’.
Elske vult aan: ‘Van kleins af aan vond ik de zorg erg interessant. Toen kende ik alleen de tandarts, huisarts en het ziekenhuis van de patiëntkant. De verpleeghuizen kende ik alleen vanuit de bezoekjes aan mijn oma. Dat was echt heel anders dan nu. Met 6 personen in een slaapkamer met staande afscheidingswanden en eigenlijk een heel ongezellige setting. Misschien gek, maar ik vond het leuk om bij de dokter te komen of naar het ziekenhuis te gaan. De aandacht voor de patiënten, de geheime processen, ik was maar wat nieuwsgierig’.
Ze vervolgt: “In de eindfase van mijn studie Technische Bedrijfskunde, zocht ik een interessante sector om af te studeren. Vanuit de faculteit waren voor stages of afstudeeropdrachten veel connecties met bedrijven in de chemie en industrie, maar die trokken niet mijn aandacht. Ik kwam op het idee om actief een afstudeeropdracht te zoeken in een ziekenhuis en dat werd het St. Elisabeth Ziekenhuis in Tilburg (nu het Twee Steden Ziekenhuis). Ik vond het heel interessant om de processen in en rondom de operatiekamer tot in de details te snappen en uit te zoeken. Zaken ontrafelen door de processen te begrijpen, dat is fascinerend’.
Elske en Edwin kennen de uitdagingen in de zorg als geen ander. Hun jarenlange ervaring in de eerste-, tweede- en derdelijns zorg heeft hun een rode draad laten zien. Edwin: ‘Zorgt doet ertoe. Je leeft je in. Aan de ene kant denk je aan de processen rondom de patiënt of cliënt. En ook aan die van de zorgmedewerker, die in de zorgorganisatie werkt. Die zorgorganisatie is weer afhankelijk van financieringsstromen en moet zich houden aan strakke wet- en regelgeving. De vele partijen met verschillende belangen maken het zorgproces complex. Dit vraagt continu schakelen van ons. We moeten doorgronden wat er werkelijk aan de hand is. Hoe we de keten versterken door processen te verbeteren’.
Elske haakt in op de andere kant: ‘Je wil de patiënten, cliënten en zorgprofessionals écht helpen. Niemand zit erop te wachten om zorg te moeten krijgen. Je bent op dat moment echt kwetsbaar. Je moet kunnen vertrouwen op de zorgverleners en je bent als het ware overgeleverd aan het proces en de goede zorg van een zorginstelling. Of dat nu een ziekenhuis, praktijk of verzorgingsinstelling is. Hoe fijn is het als je dan goed geholpen wordt, dat je verrast wordt door de vriendelijke en efficiënte processen met duidelijke communicatie, met medewerkers die vriendelijk en professioneel zijn en die het naar hun zin hebben in hun werk’.