De opleidingen Communicatie en Creative Business (CO+CB) hebben de afgelopen 3 jaar uitvoering gegeven aan een pilot, waarin de organisatie inrichting werd aangepast. In deze pilot was er sprake van kleinere docententeams met meer teamleiders, een extra managementlaag om de opleidingsmanagers te ontlasten en nieuw ontwikkelde onderwijseenheden om het onderwijs flexibeler in te kunnen richten.
Deze pilot liep af per 1 februari 2025 en werd door het College van Bestuur van de HvA niet verlengd. Dit betekent dat de opleiding CO+CB per die datum de organisatie inrichting moest aanpassen naar het besturingsmodel van de HvA. Daarnaast werd op 1 januari 2024 een nieuw Hay Profiel, de teamleider OP (Onderwijzend Personeel) vastgesteld. Toen in de zomer van 2024 de deadline van 1 februari in zicht kwam, hadden de inmiddels nieuw aangestelde opleidingsmanagers sterke behoefte aan meer richting en snelheid, en dat op basis van objectiviteit. Projectmanager Suzanne Jongerius werd aangetrokken en heeft in opdracht van het Opleidingsmanagement en in samenwerking met verschillende experts uit de organisatie de klus binnen de deadline geklaard.
In januari 2024 is het nieuwe functieprofiel ‘Teamleider OP’ (onderwijzend personeel) vastgesteld binnen de HvA. Dat hield in dat er een nieuwe, meer HR-gerichte functie van Teamleider gecreëerd werd en de kleinere docententeams niet langer in stand gehouden konden worden, daar er ook een kader van teamsamenstelling bij het profiel hoort. Een team hoort tussen de 10-20 medewerkers te behelzen. Daarnaast is het expliciet niet de bedoeling om meer gelaagdheid in het management te bestendigen. Ook werden de coördinatie-lijnen en governance binnen de opleiding aangepast naar de nieuwe situatie.
Suzanne’s rol van Projectmanager Organisatiegroep was gericht op het aansturen van een tijdelijke werkgroep die zich bezighield met een organisatieaanpassing binnen de opleiding CO+CB bij de HvA.
Suzanne: “Ik was op interimbasis werkzaam bij het CO+CB als vervanger van de Opleidingssecretaris. Al snel bleek dat er meer behoefte was mijn inzet en expertise bij het project voor de Organisatiegroep, waardoor het zwaartepunt van mijn werkzaamheden verplaatste.”
Suzanne’s kennis en ervaring in projectmanagement, organisatieverandering en doelgerichtheid waren precies waar het project op dat moment om vroeg. In haar rol van Projectmanager Organisatiegroep stuurde Suzanne de Organisatiegroep aan met inhoudelijke experts die zich bezighouden met deze organisatieverandering.
Deze groep was verantwoordelijk voor het uitdenken, uitwerken en inrichten van de 'nieuwe' organisatie. Suzanne stuurde op de planning, creëerde en bewaakte het overzicht en faciliteerde de besluitvorming. Ook adviseerde zij het Opleidingsmanagement.
Concreet zorgde Suzanne voor:
Trots kijkt Suzanne terug op het project waar zij als projectleider verantwoordelijk voor was: De 10 geworven teamleiders zijn op 1 februari 2025 met hun nieuwe teams gestart en Het governancemodel en organigram voor CO+CB is ingericht.
Het overdrachtsdocument en een tijdlijn met de stappen tot de zomer van 2025 is gereed. Hierin staan de leiderschaps-ontwikkeltrajecten en de uitwerking van de verschillende rollen en werkzaamheden voor docenten. Hiermee gaat het project over in de volgende fase, waar de uitvoering en samenwerking met en tussen de teamleiders centraal staat. De uitvoering van deze fase wordt door CO+CB intern opgepakt.
Het verbeteren en veranderen van processen, organisaties, afdelingen en teams is essentieel om de gewenste doelen te bereiken. Ik ben mensgericht en een organisator en zorg samen met de organisatie voor een mooi resultaat.
bekijk profiel