Cito ontwikkelde een instrument dat alle kinderen dezelfde kansen gaf: de al om bekende Citotoets. Wanneer je het onderwijs van vandaag de dag vergelijkt met 1968, weet je niet wat je ziet. Om in te spelen op deze enorme veranderingen transformeerde Cito haar objectieve volginstrumenten op papier naar gedigitaliseerde varianten, elk met hun eigen applicatie. Nu, jaren later, merkten zij dat veel capaciteit opging aan beheer en onderhoud van de applicaties en onderliggende systemen. De informatievoorziening (IV) en informatie technologie (IT) moest op de schop, omdat niet langer beantwoord kon worden aan vragen als ‘wat heeft prioriteit?Hoe werken we het beste samen? Op welke wijze kunnen we onze primaire processen ondersteunen?’. Er was overzicht nodig. Bovendien riepen de knelpunten in communicatie tussen business en IT frustratie én bedreigingen voor de continuïteit op.
Om Cito op weg te helpen is een multidisciplinair team van Arlande ingezet en is gestart met een vlijmscherpe Integrale Organisatie Analyse. De uitkomsten hiervan zijn vertaald naar een krachtige visualisatie van de huidige en beoogde situatie, aangevuld met te ondernemen acties. Zo bleek onder andere dat applicaties sterk verouderd waren, kosten van beheer en onderhoud te hoog lagen, Cito niet kon groeien en daardoor ook niet meer kon voldoen aan de behoeften van haar klanten.
Door dit kenbaar te maken binnen alle lagen van de organisatie, ondersteund met inzichtelijke en begrijpelijke data, is door Arlande snel draagvlak gecreëerd en stond heel Cito voor een gezamenlijk doel: een digitale transformatie.
Door de professionals van Arlande mee te laten kijken, ontstond binnen Cito een scherp beeld van de huidige processen en het applicatielandschap. Vanuit daar werd bovendien een roadmap ontwikkeld op weg naar een nieuwe architectuur en gebaseerd op een scherpe procesanalyse. Deze roadmap vormde een duidelijke en stabiele basis. Ondanks de complexiteit wisten de 50 betrokken Cito medewerkers verspreid over acht teams namelijk op basis van deze roadmap gezamenlijk prioriteiten te stellen. De bewuste besluitvorming en regie vanuit het bestuur en MT zorgde uiteindelijk voor de ontwikkeling van een nieuw Cito platform.
Dankzij de brede aanpak en juiste digitale transformatie is uit de nieuwe manier van werken een platform ontstaan waar naast de toetskwaliteit ook de klantervaring voorop staat. De kwaliteit van toetsen is onveranderd, maar de unieke mogelijkheden, het gemakkelijk inplannen, interactief afnemen en de betere inzichten op groei en rapportages zorgen voor een optimale begeleiding en ontwikkeling van leerlingen en/of kandidaten. De digitale transformatie is gegroeid naar continu veranderen, waar Cito de handvaten nu voor kent om de digitalisering verder door te zetten.