Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Gemeente Sudwest
segment
Overheid
blog & cases
De gemeente Súdwest Fryslân bestaat uit zes van de elf Friese steden en 83 kernen. De qua oppervlakte grootste gemeente van Nederland telt ruim 90.000 inwoners en 30.000 arbeidsplaatsen. Bovendien maakt de combinatie van steden, platteland en het omvangrijke grondgebied dit tot unieke gemeente in Nederland. Het omvat een deel van de kleinere Friese meren, grenst aan een paar van de grotere meren en is eigendom van een sectie van het IJsselmeer.

Efficiënte werkwijze als leidraad

Niet meer weten waar te starten, wat je als eerste en als laatste moet doen. Een overvolle agenda, steeds maar binnenstromende e-mails en roodgekleurde takenlijst. Vragen van collega’s en een hoge administratieve last zorgden dat medewerkers van de gemeente Súdwest Fryslân de controle en het overzicht over hun werklast kwijtraakten. Het werk bleek nooit meer af, werkdagen waren daarentegen niet oneindig.

De juiste keuzes maken, focussen, bepalen wat men binnen een beperkte tijd wel of juist niet doet werd noodzakelijk. Switchen naar een andere mindset is echter niet iets wat van vandaag op morgen is gebeurd. Gelukkig valt het te leren en begeleiden. In opdracht van de gemeente werd Wouter van Rensen aangesteld om een leukere, betere en effectievere manier van werken te introduceren. Een werkwijze die ervoor zorgt dat medewerkers steeds bezig zijn met datgene wat op dat moment de meeste toegevoegde waarde oplevert.

“Mijn opdrachtgever, Ferdinand van der Veen, zocht als nieuwe manager van het team Dienstverlening en Belastingen naar een innovatieve, gave manier van samenwerken. De noodzaak voor verandering was immers hoog. Er moest veel gebeuren, maar er ontbrak structuur en een goede werkwijze. De werkhoeveelheid moest niet alleen worden verminderd, het moest bovenal efficiënt worden opgepakt. Linich wurkje, onze Friese variant op Agile werken, geeft inzicht in de werkvoorraad, laat medewerkers wekelijks (gezamenlijk) prioriteiten stellen, taken afmaken voordat ze aan iets nieuws beginnen en belegt de verantwoordelijkheid waar het hoort. Het is geen doel, maar een middel om processen te verbeteren. En om leuker en effectiever samen te werken.”

Wouter van Rensen, senior business transformatie lead bij Arlande

Van directief naar modern leiderschap binnen de overheid

Om het gewenste veranderproces te starten was het belangrijk geregeld fysiek met elkaar samen te werken. Bij de introductie van de nieuwe werkwijze was dit door de destijds net uitgebroken COVID-19 pandemie niet mogelijk. De linich wurkje reis is daarom online, via Microsoft Teams, afgetrapt en kon op sommige momenten in Corona-opstelling in Sneek worden doorgezet.

Wouter begeleidde de teams Dienstverlening en Belastingen tijdens de introductie van deze nieuwe werkwijze. Zowel individueel als in teamverband werden bijeenkomsten georganiseerd om het nut en de noodzaak te duiden. Gezamenlijk werden de kaders geschetst en verantwoordelijkheden dieper in de overheidsinstelling belegd. Er werden aanvoerders (in plaats van product owners) aangesteld om het teamgevoel te stimuleren. In het wekelijkse aanvoerdersoverleg werden inhoudelijke taken van de verschillende clusters besproken en zorgde Wouter ervoor dat zowel samenwerking als processen goed op elkaar aansloten.

Resultaat

Door gezamenlijk een richting en het grotere doel van een taak of project te bepalen, weten de teams Dienstverlening en Belastingen nu een duidelijke opdracht te omlijnen. Hierdoor kunnen de clusters eenvoudig bepalen of datgene wat gevraagd wordt binnen hun kaders valt of aansluit op veranderende omstandigheden. Werkachterstanden worden voorkomen en prioriteiten gevolgd. Dit inzicht was hard nodig en gaf een boost in de gezamenlijke aanpak.

De transformatie helpt de medewerkers van de teams Dienstverlening en Belastingen om te beoordelen wat er op hun bordje ligt, waar ze staan en wat de hoogste prioriteit heeft. De nieuwe manier van werken geeft inzicht in afspraken voor de komende week, verbetert continu processen en speelt in op gewijzigde omstandigheden. Door wekelijks niet alleen vooruit, maar ook terug te kijken leren de medewerkers van werkzaamheden of situaties, hebben ze weer grip op hun taken en ronden zij deze eerst af voordat ze aan iets nieuws beginnen.

Toen eenmaal duidelijk was dat linich wurkje zorgt voor kwalitatieve groei, zagen de teams in dat deze methode hen kon helpen om te verbeteren. Door heel bewust het proces te scheiden van de inhoud, wordt de introductie van deze transformatie binnen team Belastingen gezien als een groot succes. Inmiddels wenst de gemeente Súdwest Fryslân deze innovatieve werkwijze in de hele organisatie door te voeren. Binnen team Dienstverlening wordt immers ook al succesvol op deze wijze gewerkt. Ook de directie is hier enthousiast over en zal binnenkort de eerste stappen zetten om dit tot uitvoering te brengen.

“Ons aanpassen aan veranderende omstandigheden doen we al zolang we als mens bestaan. Door ontwikkelde technologieën veroudert onze kennis steeds sneller. Data groeit exponentieel, hulpvragen nemen maar toe. Dagelijks komt er een massale hoeveelheid prikkels en informatie op ons af. De inzichten in de hoeveelheid werk, een goede beheersing van ieders werkvoorraad en het op een leuke manier benaderen van problemen heeft ervoor gezorgd dat veel werkdruk is verdwenen. We weten nu wat écht belangrijk is, waar we op moeten schakelen, hebben weer zin om nieuwe initiatieven op te pakken en focussen op kwaliteit in plaats van enkel snelheid. De samenwerking met Wouter was mooi en vol enthousiasme. Niet alleen één-op-één, maar met heel het team. Er zat veel plezier in en het heeft ons geholpen om een paar grote projecten succesvol af te kunnen ronden.”

Ferdinand van der Veen, Gemeente Súdwest Fryslân
Achtergrond patroon
Meer weten?
Neem dan contact op met Bernard.
bekijk profiel
Of bel direct op
06-54768233
Over de auteur(s)
Wouter van Rensen

Mijn opdrachtgevers beschrijven mij als een innovatieve en pragmatische “doener” die samen met de gehele organisatie en de opdrachtgever het gewenste resultaat behaald. Ik help al bijna 20 jaar organisaties met het oplossen van hun business transformatievraagstukken en/ of het implementeren van Agile manier van werken. De laatste jaren heb ik focus op het laten excelleren van organisaties door ze wendbaar te maken (Een wendbare organisatie is een organisatie die zo flexibel is dat er snel ingespeeld kan worden op de vragen van nu). Deze transformaties gaan vaak over de assen van Mens & Motivatie, Cultuur & Leiderschap, Visie & Strategie, Organisatieontwerp & Besturing, Proces en Technologie.

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Innovatie in asset- en onderhoudsmanagement door digitale proces- en ketenoptimalisatie
lees verder
Case
KNAW klaar voor vaste teamleider door focus en inzicht in processen
lees verder
Case
HLTsamen: Van crisisorganisatie naar stabiele projectorganisatie
lees verder
Case
CROW introduceert Agile werken
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Overheid
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.