Het organiseren van onderwijs is een complex proces dat vraagt om een doordachte aanpak op verschillende niveaus. In deze blog bespreken Onno-Hans Noteboom en Ard van Diepen zes essentiële onderdelen van dit proces en hoe deze bijdragen aan het creëren van een sterke basis voor groei en ontwikkeling van de organisatie en de student.
Een Memorandum of Understanding (MOU) vormt de kern van eigenaarschap en commitment binnen een onderwijsprogramma. Door de Stuurgroep en het Portfolioboard samen te brengen, wordt een gemeenschappelijk doel gesteld en een belofte aan elkaar gemaakt. Het MOU is meer dan een formaliteit. Het is een belangrijke verbintenis, die het fundament legt voor het succes van het programma.
Samenhang tussen programma, coördinatie en communicatie zijn belangrijke ingrediënten van elk onderwijsprogramma. Managementsessies om bewust te worden van de impact van de MOU om deze te laten eindigen in tevredenheid, helpen bij het versterken van de relaties en het nemen van concrete stappen richting de gestelde doelen.
Het richten op het fundament van het project draait om het begrijpen van de doelen en ambities. Het doorleven van de verandering, weten wat er speelt, waar je als instelling staat en hoe je de prioriteiten ordent. Arlande faciliteert expertsessies, zoals het Onderwijs Service Concept en helpt bij het vaststellen van succesfactoren met behulp van Objectives, Goals, Strategies en Measures (OGSM) en de Business Balanced Scorecard. Hiermee leggen we de basis voor het project en geven betekenis aan de benodigde inspanningen en gewenste opbrengsten.
Het inrichten van de inhoud van het onderwijsprogramma is gericht op leren en innoveren. Hoe van idee naar een gedragen programma te komen, daar helpt Arlande je bij. Door het organiseren van workshops over verschillende onderwijsprocessen worden lacunes geïdentificeerd. Vervolgens worden de samenhang en prioritering vastgesteld. Met de vastgestelde userstories wordt op iteratieve wijze een verbeterslag gemaakt.
De workshop Integraliteit als aanjager van onderwijsvernieuwing gaat in op de flexibilisering van het onderwijs. Wat is hiervoor nodig en hoe pak je dit aan? Welke impact heeft dit op 'het organiseren van het onderwijs(logistiek)? In deze workshop worden de uitdagingen en kansen naar een praktische integrale routekaart voor de onderwijsinstelling vertaald.
Het afstemmen van capaciteit en hoeveelheid werk, in combinatie met een effectieve werkwijze zijn essentieel voor het realiseren van onderwijsprogramma’s. Met begeleiding van programmamanagers worden projectkalenders opgesteld in werkteamsessies gebaseerd op scenario’s en roadmaps. Arlande zet in op een professionele veranderorganisatie. Enerzijds door de methode volgens het Awareness, Desire, Knowledge, Ability en Reinforcement (ADKAR)-te hanteren), anderzijds door het werken in multidisciplinaire teams te stimuleren. Deze combinatie van gedrag, structuur en beproefde methodologieën is nodig voor succes.
Het creëren van een cultuur van continue verbetering is essentieel voor de groei van het onderwijsprogramma op lange termijn. Kenniscirculatie en innovatie worden gefaciliteerd door middel van professionele ontwikkelingssessies en thema- en vraag gestuurde kenniscirculatie via online en offline platforms. Dit bevordert het delen van kennis en ervaringen binnen het team, wat bijdraagt aan het succes en de volwassenheid van het programma.
Het organiseren van onderwijs is een dynamisch proces dat vraagt om betrokkenheid, samenwerking en voortdurende verbetering. Door te investeren in de bovengenoemde aspecten, kunnen onderwijsinstellingen een sterke basis leggen voor groei en ontwikkeling, zowel voor studenten als voor het onderwijspersoneel, als het onderwijs in de regio.
Meer informatie over de workshop INTEGRALITEIT ALS AANJAGER VAN ONDERWIJSVERNIEUWING.
Download de flyer PERMANENTE TRANSITIE.
Bekijk de video Permanente Transitie in het onderwijs.
Neem contact op met Onno-Hans Noteboom en/of Ard van Diepen.
Als voorzitter van de marktgroep onderwijs ben ik betrokken bij onderwijsvernieuwing en onderwijsinnovatie in de gehele onderwijsketen en draag ik bij aan duurzaam en betekenisvol (beroeps)onderwijs.
bekijk profielAls projectleider ben ik betrokken projecten op het gebied van sturingsinformatie en organisatieontwikkeling. Mijn bijdrage zit in het zien van de (dys) functionaliteiten in organisaties waarbij ik in staat ben om vanuit de relatie stapsgewijs verbeteringen aan te brengen.
bekijk profiel