Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
NHL Stenden
segment
Onderwijs
blog & cases
Door grenzen te verleggen bereik je meer. NHL Stenden daagt haar studenten, medewerkers en partners iedere dag uit hun talenten te ontdekken en versterken. Vanuit haar campussen in Noord-Nederland én in samenwerking met haar wereldwijde partnernetwerk is zij altijd op zoek naar vernieuwende methoden en manieren om werkveld, onderwijs en onderzoek met elkaar te verbinden.

Evaluatie bureau Werkplekleren

Sinds 2018 bundelen NHL Hogeschool en Stenden Hogeschool hun krachten en gaan zij gezamenlijk verder als één nieuwe hogeschool: NHL Stenden. Dit nieuwe opleidingsinstituut biedt binnen 14 academies en met ruim 2.500 medewerkers onderwijs aan circa 25.000 studenten.  

Binnen de Academie Primair Onderwijs (PABO) werken een aantal medewerkers samen binnen Bureau Werkplekleren vanaf vier verschillende locaties (Leeuwarden, Groningen, Emmen en Assen). Zij staan dagelijks in contact met scholen en studenten om een goede match te maken voor een stage. De onderlinge samenwerking moest onder de loep genomen worden. Namens Arlande is procesmanager Jochem Smits gevraagd om te onderzoeken waar dit aan ligt en een advies uit te brengen voor verbetering.  

“Al gauw na mijn eerste analyse werd mij duidelijk dat de onderlinge samenwerking vooral stokte op onderwerpen als medewerker en motivatie, cultuur en leiderschap. In de gesprekken tussen collega’s merkte je dat het niet altijd lekker liep. Het ontbrak een goede samenwerkingsstructuur. Er was met name sprake van rolonduidelijkheid.’’

Jochem Smits, procesmanager bij Arlande

Verandering van samenwerking zorgt voor korte lijnen

Met veel geduld voerde Jochem gesprekken met alle teamleden en zijn opdrachtgever. Door alle opgehaalde informatie ontdekte hij wat er daadwerkelijk speelde en kon hij zowel de huidige als gewenste situatie in kaart brengen. Ook observeerde hij de onderlinge dynamiek in teammeetings om zijn conclusies te toetsen.

Na een uitgebreide analyse werkte Jochem zijn advies uit in een implementatieplan. Dit plan omschreef een nieuwe samenwerkingsstructuur, waardoor rollen, taken en bevoegdheden binnen het team anders werden ingericht en er kortere lijnen ontstonden. Hierdoor is voor alle teamleden duidelijk wat ze moeten doen en zijn ze bezig met de zaken die de meeste toegevoegde waarde leveren. Het uitgangspunt is gezamenlijkheid en rolduidelijkheid.  

Resultaat

Naast het omschrijven van de huidige en gewenste situatie was Jochem vanaf de zijlijn betrokken om bij te sturen waar nodig. Hij stond in nauw contact met zijn opdrachtgever, maar legde ook teamleden vanaf het begin van zijn opdracht open en eerlijk uit waar hij mee bezig was. Door transparant te communiceren, in verbinding met elkaar te blijven en het organisatiebelang als gezamenlijk doel te stellen, kwam hij tot een passende oplossing.  

In zijn rapport stond naast de situatie beschrijvingen en nieuwe werkstructuur binnen het team ook het advies een aantal nieuwe teamleden aan te trekken. Door bovendien locatie overstijgend in plaats van vanuit ‘eilandjes’ samen te werken is er meer lijn en eenduidigheid ontstaan. Deze centrale aansturing heeft verbinding gefaciliteerd in de organisatiestructuur, (team)overleggen en nieuwe manier van werken.

In totaal is Jochem een klein jaar bezig geweest met de analyse, uitwerking en realisatie. Inmiddels zijn alle posities ingevuld en werkt het team op een prettige manier met elkaar samen. Door vanuit gezamenlijkheid te redeneren en structuur aan te brengen vinden studenten sneller een stage en verloopt ook de communicatie met scholen die stageplekken aanbieden beter. Door slim mee te bewegen is het uiteindelijke doel behaald.  

“Jochem luistert, vat samen, weet door te vragen en kritische vragen te stellen. Hij communiceert helder en werkt vanuit verbinding. Op Jochem kan je bouwen en vertrouwen, afspraak is afspraak. Hij is sturend, coachend, ondersteunend en delegerend, maar bovenal betrokken.”

Olga van Hooff, Opleidingsmanager Academie Primair Onderwijs NHL Stenden
Achtergrond patroon
Meer weten?
Neem dan contact op met Rieks
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Jochem Smits

Met mijn verbindende en persoonlijke stijl van werken weet ik groepen te enthousiasmeren en motiveren. Samen aan de slag gaan om doelen te vertalen naar praktische toepassing is wat ik het liefste doe. Groei realiseren door mensen in hun kracht te zetten.

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
1 opleidingsvariant, 2 diploma’s: De Pabo-ALO leidt studenten op voor de groep en in de za
lees verder
Case
Rijnbrink verbetert informatievoorziening voor bibliotheken
lees verder
Case
HvA borgt kwaliteit met verlenging zesjarige accreditatie bacheloropleiding ICT
lees verder
Case
NHL Stenden brengt plan succesvol tot uitvoering
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Onderwijs
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.