In de bagageafhandeling op Schiphol werken ongeveer 2.000 mensen, voor een groot deel in ploegendiensten. Ruim 100 van hen werken voor Amsterdam Airport Schiphol. Zij zijn – samen met een aantal ingehuurde bedrijven – verantwoordelijk voor de ontwikkeling, de aansturing, het beheer en het onderhoud van alle bagagesystemen, inclusief de datacenters en software die de systemen besturen. Bostec is één van die bedrijven en daar zijn we trots op.
Anthon en Leo voelen zich als een vis in het water in deze uiterst dynamische werkomgeving. Leo vertelt: ‘Werken op Schiphol voelt als bezig zijn met een openhartoperatie. Er is altijd een spanningsveld tussen de dagelijkse operatie en tegelijkertijd daarin optimalisaties en vernieuwingen realiseren. De doorstroming van passagiers mét hun bagage moet vlekkeloos doorgaan. Slimmere en snellere processen invoeren vraagt dan om creativiteit. Welke mogelijkheden zien we? Het oplossen van dit soort vraagstukken is echt niet eenvoudig, maar het lukt altijd en dat maakt werken hier inspirerend en tof.”
Momenteel werken de consultants mee aan het project ‘Zuidelijke ontwikkeling’ De projectnaam is letterlijk; de zuidkant van Schiphol. Het project waarin voorbereidingen voor de komst van de nieuwe terminal wordt gerealiseerd, inclusief een nieuwe bagagekelder voor het laden en lossen van bagage met een aansluiting op het huidige bagage systeem.
Het project is in 2021 gestart om tijdig voorbereid te zijn op de toekomstige behoeften. Leo vervolgt: ‘De pandemie zorgde voor minder passagiers en dus minder vluchtbewegingen. Nu zien we het aantal passagiers weer toenemen en is de komst van de nieuwe terminal nodig. Tijdig anticiperen is, gezien de doorlooptijden van de projecten, noodzakelijk’.
Per jaar verwerkt Schiphol nu zo’n 53 miljoen stuks bagage. Per dag kan dat variëren van ongeveer 120.000 stuks op rustige dagen, tot 180.000 op extreem drukke dagen zoals aan het begin van een vakantie.
Reden genoeg om het optimaliseren van de bagagestromen en -opslag continue te monitoren en te verbeteren. Leo geeft aan: ‘Het eerste project van de Zuidelijke Ontwikkeling is de ‘Buffer South Upgrade’. Dit project zorgt voor extra opslagcapaciteit die nodig is om het end-off-life D-pier buffer systeem gefaseerd te kunnen vervangen, en om het nieuwe bagagesysteem onder de nieuwe terminal te voorzien van buffercapaciteit’.
Anthon besluit met: ‘Een project hier staat nooit op zichzelf, je moet altijd breder kijken dan je eigen project. We ontwikkelen processen en systemen, waarbij we sterk rekening houden met bekende, maar ook onverwachte omgevingsfactoren. Het is ongelooflijk belangrijk dat de nieuwe processen wendbaar zijn, de techniek moet dit faciliteren. In het gevormde multidisciplinaire team, met stakeholders vanuit alle betrokken partijen, ontwikkelen we samen met de ontwerpende partijen een nieuw stukje Schiphol. Daar hebben de organisatie en de passagiers straks weer profijt van!’.
Bostec is onderdeel van Arlande.
Leo is geen uitgesproken specialist en behoudt graag het overzicht zowel binnen zijn opdracht als ook daarbuiten. Zijn persoonlijke drijfveer is om complexe zaken te doorgronden, analyseren en daarna creatief tot de kern terug te brengen. Daardoor is het voor een breed publiek begrijpelijk en groeit betrokkenheid en draagvlak.
bekijk profiel