Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
Schiphol
MARKTsegment
Mobiliteit
blog & cases
Anthon van Gent en Leo Groeneveld werken beiden al vele jaren mee aan mooie projecten op de internationale luchthaven. En dat is logisch, want er is ontzettend veel te doen op de luchthaven. Van innovatie tot optimalisatie, van ketenintegratie tot projectmanagement en van assetmanagement tot digitale transformatie. Amsterdam Airport Schiphol ademt de sfeer van een wereldstad, met alle hectiek en veelzijdigheid die daarbij past. Schiphol investeert voortdurend in uitbreiding en innovatie en de luchthaven beschikt over één van de modernste bagagesystemen ter wereld. En dat willen ze graag zo houden. Daarom wordt er vooruitgekeken, om tijdig voorbereid te zijn op groei, antwoord te hebben op als maar strengere milieu- en privacywetgeving, om wendbaar te zijn en te kunnen reageren op onverwachte ontwikkelingen, zoals de pandemie in 2020/2021. 

Per jaar verwerkt Schiphol nu zo’n 53 miljoen stuks bagage. Per dag kan dat variëren van ongeveer 120.000 stuks op rustige dagen, tot 180.000 op extreem drukke dagen zoals aan het begin van een vakantie.  

Reden genoeg om het optimaliseren van de bagagestromen en -opslag continue te monitoren en te verbeteren. Leo geeft aan: ‘Het eerste project van de Zuidelijke Ontwikkeling is de ‘Buffer South Upgrade’. Dit project zorgt voor extra opslagcapaciteit die nodig is om het end-off-life D-pier buffer systeem gefaseerd te kunnen vervangen, en om het nieuwe bagagesysteem onder de nieuwe terminal te voorzien van buffercapaciteit’.

Keten- en logistieke procesoptimalisatie

Anthon besluit met: ‘Een project hier staat nooit op zichzelf, je moet altijd breder kijken dan je eigen project. We ontwikkelen processen en systemen, waarbij we sterk rekening houden met bekende, maar ook onverwachte omgevingsfactoren. Het is ongelooflijk belangrijk dat de nieuwe processen wendbaar zijn, de techniek moet dit faciliteren. In het gevormde multidisciplinaire team, met stakeholders vanuit alle betrokken partijen, ontwikkelen we samen met de ontwerpende partijen een nieuw stukje Schiphol. Daar hebben de organisatie en de passagiers straks weer profijt van!’.

Bostec is onderdeel van Arlande.

Achtergrond patroon
Meer weten?
Neem dan contact op met Richard
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Leo Groeneveld

Leo is geen uitgesproken specialist en behoudt graag het overzicht zowel binnen zijn opdracht als ook daarbuiten. Zijn persoonlijke drijfveer is om complexe zaken te doorgronden, analyseren en daarna creatief tot de kern terug te brengen. Daardoor is het voor een breed publiek begrijpelijk en groeit betrokkenheid en draagvlak.

bekijk profiel
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Balans vinden op de luchthaven tijdens COVID-19
lees verder
Case
Marente - Resultaat gericht innoveren in de VVT vraagt om verbinding
lees verder
Case
Data driven procesoptimalisatie bij DVNutrition
lees verder
Case
Samenwerken aan een verkeersveilig en mobiel Nederland
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Mobiliteit
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.