Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
GGD GHOR
segment
Overheid, Zorg
blog & cases
GGD GHOR is dé belangenbehartiger voor de publieke gezondheid en veiligheid in Nederland. Als overkoepelende brancheorganisatie van de 25 Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD) en Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties in de Regio (GHOR) werkt zij met én voor haar leden. Bovendien is GGD GHOR de verbindende schakel tussen kennisinstituten, ministeries en andere belangrijke partners.

Optimaal coronadienstenlandschap

Begin 2020 wordt Nederland getroffen door de COVID-19 pandemie. Er ontstaat een crisissituatie die Nederland recent nog niet eerder heeft ervaren. Om de pandemie in goede banen te leiden wordt door GGD GHOR een aparte Corona programma organisatie ingericht: het LCCB (Stichting Landelijke Coördinatie COVID-19 Bestrijding). Zij ontwikkelt samen met het RIVM en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vele diensten om COVID-19 het hoofd te bieden, zowel digitaal als fysiek.

Het uiteindelijke landschap kent 126 diensten. Door deze veelheid aan informatie weet de Nederlandse burger zijn of haar weg niet altijd goed te vinden. Namens Arlande wordt Kira Haggenburg als strategisch adviseur aangesteld om in samenwerking met het LCCB, RIVM en ministerie van VWS de dienstverlening te verbeteren door een optimaal coronadienstenlandschap te realiseren én borgen.

“In mijn rol als strategisch adviseur focuste ik op een dienstenlandschap waarin de verschillende ketenpartners apart van elkaar maar ook als geheel actueel, eenduidig en gebruikersgericht willen communiceren. Door de diensten logisch met elkaar te verbinden en te plotten op de klantreis van een specifiek traject, weet de burger weer de informatie te vinden en de hulp of het advies te vragen die hij of zij nodig heeft. Het was mijn taak om de onderlinge samenwerking voldoende op gang te brengen, als mede om de verschillende belangen - waaronder die van de GGD’en en GGD GHOR - voldoende aan te boren”.

Kira Haggenburg, strategisch adviseur bij Arlande

Strategisch model als toekomstig fundament

De adviesgroep betere coronadienstverlening richtte zich op twee klantreizen: testen en traceren en vaccineren. Door alle plekken (website, telefoonnummers, afspraakloketten en adviesbrieven) waarop interactie met de burger plaatsvindt te definiëren, ontstond overzicht in de individuele diensten. Vanuit gezamenlijk geformuleerde verbeteracties is een strategisch model ontstaan als leidraad om het dienstenlandschap te optimaliseren. Binnen dit basisinstrument zijn drie verschillende perspectieven uiteengezet: burger en maatschappij, kwaliteit en resultaat en organisatie en beheer. Ieder perspectief kent vier beloften die voor alle aangesloten organisaties gelden en met elkaar inhoudelijk zijn geladen. Zo werd het fundament gevormd van een gezamenlijke aanpak.

De gezamenlijke visie gaf richting voor de landschapsevaluatie en ontwikkeling van een quickscan. Deze scan toont de score van een individuele dienst ten opzichte van de belofte, bekijkt hoe een dienst is ingericht en welke keuzes zijn gemaakt tijdens de ontwikkeling. Alle 126 diensten, gekoppeld aan de vijf klantreizen, zijn aan de hand van deze scan getoetst en geclusterd tot een logisch toekomstig geheel. Daarbij is niet alleen gekeken naar overlapping, maar werd ook gelet op hiaten en tegenstrijdige informatie tussen verschillende diensten.

Resultaat

Terwijl het stof van de COVID-19 pandemie langzaam neerdaalde en meer tijd vrij kwam om over bepaalde dienstverlening na te denken, ontstond binnen de betrokken organisaties ook een steeds beter beeld van de toekomstige situatie. De daaraan gekoppelde politieke belangen maakte het speelveld soms lastig, maar voor Kira des te interessanter. In nauwe samenwerking met bestuurders van verschillende disciplines en de verantwoordelijken voor medische communicatie, beleid en operatie wist zij het geheel om te buigen naar een strategisch rapport met toekomstbestendige aanbevelingen en tools.

“Het met Kira ontwikkelde strategische model en de daarbij behorende tools zijn ontwikkeld voor de coronadienstverlening, maar kunnen voor heel veel diensten van de overheid gebruikt worden. Het is een mooie standaard die laat zien hoe je iets kunt benaderen als het meerdere partijen betreft. Door de quickscan zijn gaandeweg bovendien allerlei initiatieven gestart om de individuele diensten te verbeteren. Zo leren we in fases af te schalen en keuzes te maken over datgene waar we mee doorgaan of stoppen. Het is heel goed dat we dit in gezamenlijkheid oppakken, waardoor we uitzoomen en inzien hoe de ketensamenwerking zo optimaal mogelijk verloopt. Met als uiteindelijk doel om de vertrouwensrelatie rondom publieke gezondheid met onze burgers te verbeteren”.

GGD GHOR

Achtergrond patroon
Wil je meer weten over deze oplossing?
Neem dan contact op met Rieks.
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Bij dit artikel kan geen gerelateerde auteur gevonden worden.
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Innovatie in asset- en onderhoudsmanagement door digitale proces- en ketenoptimalisatie
lees verder
Case
KNAW klaar voor vaste teamleider door focus en inzicht in processen
lees verder
Case
HLTsamen: Van crisisorganisatie naar stabiele projectorganisatie
lees verder
Case
CROW introduceert Agile werken
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Overheid, Zorg
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.