De dienst Onderwijslogistiek en Onderwijsondersteuning richt zich op allerlei zaken die het onderwijs mogelijk maken. Van roostering tot toets logistiek en van administratie tot studentenwelzijn. Voor een hogeschool met deze omvang bestaat de dienst uit 200 medewerkers, werkzaam in 13 verschillende teams.
In 2018, toen NHL Hogeschool en Steden Hogeschool fuseerden, is voornamelijk aandacht besteed aan het feitelijk samenbrengen van de onderwijsinstellingen. Er was destijds weinig aandacht voor de zachte kant, voor mens en cultuur. Daardoor ontstonden allerlei open eindjes en bijbehorende problemen. Eén team bestond bijvoorbeeld uit vijf verschillende sub teams, welke enkel formeel samengebracht waren.
Vertrouwen krijgen bleek in deze omgeving geen vanzelfsprekendheid. Door te snappen wat er in de teams speelde, oprecht te handelen, op te komen voor de medewerkers en een ieder gelijkwaardig te behandelen liet Kira zien dat zij het vertrouwen verdiende. Ze stak haar handen uit de mouwen en nam de moeite om van meerwaarde te zijn.
Door dwars door de dienst heen, op zowel tactisch als strategisch niveau te opereren kon Kira veel waarde binnen NHL Stenden creëren. De medewerkers behorende tot de verschillende ketens leerden elkaar begrijpen en wisten ook elkaar steeds beter vinden. Zo ontstond gelijkheid en ketenbewustzijn tussen de verschillende niveaus. Bovendien heeft ook de uitbraak van COVID-19 een handje geholpen. Hierdoor ontstond namelijk nog meer urgentie om met elkaar samen te werken, vanuit aandacht en met oog voor de (mede)mens.
De dienst O&S is in een positieve verandering terecht gekomen. Teams zijn samengevoegd, processen zijn verbeterd. Het gedrag van medewerkers is veranderd, het managementteam ontwikkeld én er is een gezamenlijke koers ingezet. Door expliciet aandacht te besteden aan de mens ontstond er ontspanning, waardoor in beweging komen - en blijven - mogelijk werd.
Veranderen, flexibiliteit, veerkracht, actiegerichtheid en initiatief is tot in de haarvaten doorgedrongen. Daardoor zijn de teamleden veel meer in staat mee te denken met hun teamleiders. Zij zijn trots op wat ze doen, voelen zich onderdeel van de hogeschool. Ze zoeken elkaar op, delen input onderling, zijn open en durven meer. Het is gelukt een cultuurverandering te bereiken.