Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
GVB
MARKTsegment
Mobiliteit
blog & cases
GVB, de stadsvervoerder van Amsterdam, wil reizigers comfortabel en goed geïnformeerd vervoeren. Dat vervoer doet het bedrijf met 200 bussen, 200 trams, 90 metro’s en 18 veren. Dagelijks stappen 875.000 reizigers in, GVB bereidt zich voor op een groei naar 1 miljoen. Met zoveel reizigers is het voor GVB van groot belang om nog beter aan de verwachtingen van de reizigers te voldoen. Eén van de mogelijkheden hierin is de reizigers goed en tijdig te informeren met actuele reisinformatie.

Projectpartners

Bostec heeft ruime ervaring en brede kennis in de vervoerssector, van doorstroming op de snelweg voor Rijkswaterstaat en passagiersstromen op luchthavens tot het openbaar vervoer. Met GVB heeft Bostec een langlopende relatie waarbij Bostec zich bewezen heeft als projectpartner op het gebied van integrale benaderingen van processen, systemen en organisatie waardoor reizigers naadloos kunnen reizen.

Distributie actuele reisinformatie via elk kanaal

Zo heeft Bostec meerdere projectmanagers mogen inzetten bij GVB. Onder meer tijdens het reisinformatieproject Distributie actuele reisinformatie (2014- 2016). Tijdens dit project is een centraal brokersysteem opgezet dat actuele reisinformatie ontsluit vanuit de GVB-bronsystemen naar alle afnemende kanalen (zoals haltepanelen, 9292.nl, Google, Twitter, websites en apps). Dit systeem zorgt voor consistentie van actuele reisinformatie over alle kanalen. Daarnaast is een verstoringensysteem ontwikkeld dat de verkeersleiding gebruikt om reizigers te informeren bij verstoringen ten opzichte van de dienstregeling. Ook dit wordt naar alle kanalen gedistribueerd. Met actuele reisinformatie weet de reiziger hoe lang het duurt voordat een volgend voertuig komt en wordt hij accuraat geïnformeerd bij verstoringen.

Reisinformatie in voertuigen

In de periode 2017-2018 heeft Bostec het projectmanagement uitgevoerd voor het project Reisinformatie in Voertuigen (RIV). Een aantal reisinformatiesystemen die deze informatie verschaften, moesten worden vervangen of doorontwikkeld. De focus lag hierbij op reisinformatie

bestemd voor de schermen in bussen en trams. Dit project is onderdeel geweest van het Programma Reisinformatie dat onder de top 3 programma’s van GVB viel en direct rapporteerde aan de GVB-directie.

RIV kende drie projectonderdelen: softwareontwikkeling, inbouw hardware in bussen, inbouw hardware in trams. Bostec droeg zorg voor de specificatie, ontwikkeling en realisatie van nieuwe RIV-software, zowel centraal als embedded op de bussen en trams. Ook zijn de bestaande softwaresystemen in de reisinformatieketen zodanig aangepast dat zij kunnen samenwerken met de RIV-software. Er kwam een nieuw schermontwerp voor de weergave van de reisinformatie. De bussen en trams die voorzien zijn van scherminformatie, ongeveer driekwart van de vloot, kregen een nieuwe centrale boardcomputer die voldoet aan de generieke ICT-voertuigarchitectuur. En last but not least is het geheel van software en hardware overgedragen aan de staande beheer- organisatie.

"‘Actuele reisinformatie op de schermen in bus en tram is belangrijk voor onze reizigers en dat zien we terug in onze OV-Klantenbarometer score. We hebben weer een belangrijke stap gezet met het afronden van dit complexe verbeterproject voor GVB".

- Henk Pieters, manager Reizigerscommunicatie GVB

Bostec is onderdeel van Arlande.

Achtergrond patroon
Meer weten?
Neem dan contact op met Richar
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Bij dit artikel kan geen gerelateerde auteur gevonden worden.
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Balans vinden op de luchthaven tijdens COVID-19
lees verder
Case
Gestroomlijnd huurproces zorgt voor naadloos (ver)huur van hoogwerkers
lees verder
Case
Marente - Resultaat gericht innoveren in de VVT vraagt om verbinding
lees verder
Case
Gelre Ziekenhuizen: Patiënt in regierol via eigen gezondheidsomgeving
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Mobiliteit
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.