Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
NHL Stenden
MARKTsegment
Onderwijs
blog & cases
Door grenzen te verleggen bereik je meer. Hogeschool NHL Stenden daagt haar studenten, medewerkers en partners iedere dag uit hun talenten te ontdekken en versterken. Vanuit haar campussen in Noord-Nederland én in samenwerking met haar wereldwijde partnernetwerk is zij altijd op zoek naar vernieuwende methoden en manieren om werkveld, onderwijs en onderzoek met elkaar te verbinden.

Voor doen, samen doen, zelf doen

Vanuit de kracht van herhaling lukte het Sanne om zowel teamleiders als medewerkers scherp te houden op het uiteindelijke doel. Datgene wat met elkaar besloten was, werd behaald. Sanne zette lijnen uit, ondersteunde waar nodig én hield een scherpe visie op het uiteindelijke resultaat. Het principe ‘voor doen, samen doen, zelf doen’ kwam binnen haar opdracht dan ook geregeld langs. Datgene wat aansloeg, nam ze mee in haar aanpak binnen andere teams. Zo werd haar blauwdruk uiteindelijk dienst breed geïmplementeerd en ontstond er een nog betere samenhang, die bovendien herkenbaar is voor de teamleiders onderling.  

Het tot uiting brengen van het door Kira uitgewerkte samenwerkingsplan pakte Sanne in duo-vorm op. Waar zij zelf aansloot als adviseur van het MT, bracht een interne collega jarenlange ervaring van de medewerkers en dienst O&S. Deze collega kende de organisatie goed, ving geluiden op en sprak haar collega’s bij de koffieautomaat. Zo kon Sanne op een onafhankelijke manier voorbeelden in het MT inbrengen en brachten haar frisse ogen verbinding binnen de verschillende teams.  

Van eiland naar weiland

Tijdens haar opdracht werkte Sanne veel samen met de teamleiders, maar schakelde ze ook met andere medewerkers uit de dienst(en). Samen zorgden ze ervoor dat de uitgedachte processen concreet werden verbeterd of geïmplementeerd. Haar expertise over structuur en processen werd gretig benut, terwijl de medewerkers hun eigen kennis en kunde rondom de inhoud konden inbrengen. Zo bouwde Sanne al groeiend mee aan een werkwijze die nu door medewerkers zelf opgepakt wordt.

Een concreet voorbeeld hiervan is het organiseren van de teamdagen voor verschillende teams. Op deze dagen, die ieder kwartaal worden georganiseerd, begeleidde Sanne de teams op zowel ‘harde’ als ‘zachte’ vaardigheden: van inhoudelijke processen tot het geven van onderlinge feedback. Ze stond met de teams stil bij de dagelijkse werkzaamheden, maar besprak ook toekomstige kansen en uitdagingen. Door te prioriteren en gezamenlijk keuzes te maken werd bepaald waar ieder team het aankomende kwartaal én jaar mee aan de slag ging. Ieder team bestond bovendien uit een andere dynamiek van type mensen, waardoor de uitkomsten ook Sanne soms verraste.  

Resultaat

Als uiteindelijke resultaat ziet Sanne een andere manier van handelen binnen de teams. De medewerkers focussen zich niet meer enkel op hun eigen werkzaamheden, maar realiseren zich dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Ze bewegen laagdrempeliger naar collega’s toe, er wordt verder vooruit gedacht én gepland.

Nu de basis staat, is het aan dienst O&S om zelf ermee verder te gaan. Het samenwerkingsplan laat de verschillende teams anticiperen en klaarstomen voor de toekomst. Een toekomst waarin het slim organiseren van personele inzet en processen een belangrijk aspect is én blijft. Op de achtergrond zal Sanne in 2024 betrokken blijven als adviseur, reminder en stabiele factor voor het MT.  

“Sanne houdt altijd vinger aan de pols, spreekt mensen aan op de afspraken die zijn gemaakt en zorgt ervoor dat collega's voelen dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Dit doet ze altijd met respect. Ook zorgt ze ervoor dat we allemaal weer het grote plaatje zien doordat Sanne altijd samenvat waar we ook al weer mee bezig zijn. Blijf dat vooral doen.”

- Hylkje Abma, teamleider dienst Onderwijslogistiek & Studentondersteuning NHL Stenden

Achtergrond patroon
Wil je meer weten?
Neem contact op met Rieks
bekijk profiel
Of bel direct op
06-20735755
Over de auteur(s)
Sanne Huizer

Als solide organisator met een groot verantwoordelijkheidsgevoel zorg ik voor structuur en verbinding. Vanuit vertrouwen en resultaatgerichtheid krijg ik zaken voor elkaar.

bekijk profiel
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
ROC Midden Nederland biedt overzicht en gepersonaliseerde informatie met lancering informa
lees verder
Case
Implementatie online archief zorgt voor nieuwe manier van werken bij de Marnix Academie
lees verder
Case
Rijnbrink professionaliseert ICT-diensten om bibliotheken nog beter te ondersteunen
lees verder
Case
Duidelijke rolverdeling zorgt voor effectieve bestuursondersteuning bij de HvA
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Onderwijs
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.