Door op “Accepteren” te klikken, ga je akkoord met het opslaan van cookies op je apparaat om je de best mogelijke ervaring te geven op het gebied van user experience, analytics en marketing. Lees onze Privacy Policy voor meer informatie of om je voorkeuren aan te passen.
klant
De Bascule
MARKTsegment
Gezondheid
blog & cases
Vanaf januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor het preventieve en curatieve jeugdbeleid. Hieronder valt de gespecialiseerde zorg, de geestelijke gezondheidszorg voor jeugd (Jeugd-GGZ) en zorg voor jeugd met een licht verstandelijke beperking (Jeugd-LVB). Het decentraliseren van hulp bij de opvoeding van kinderen tot gespecialiseerde jeugdzorg had verstrekkende gevolgen. Je bent als organisatie ineens zelf aan zet. Hoe bereid je je voor op deze transitie? De Bascule schakelde ons in en samen gingen we aan de slag.

De Bascule was in 2014 een onafhankelijke GGZ-instelling voor Jeugd en Gezin. In 2019 is De Bascule gefuseerd (met Spirit) en nu bekend onder de naam Levvel.

De Bascule was, net als in vele andere GGZ-instellingen, onvoldoende voorbereid op de transitie die voor januari 2015 stond gepland. De organisatie wist wel wat de resultaten van de organisatie waren, maar kon niet voldoen aan de informatievraag van de gemeenten. Daarbij konden ze minder goed op detailniveau nagaan wat speelde, terwijl dit wel noodzakelijk is om tot besluitvorming te komen. Tijd voor actie.

Door interviews in de organisatie te houden werd duidelijk hoe de huidige informatievoorziening was ingeregeld en wat het werkelijke knelpunten waren.

Er werd ook vooruitgeblikt naar de wensen en eisen voor de toekomst en de borging van het proces rondom de informatievoorziening. Hieruit kwam naar voren dat er onvoldoende aansturing en eigenaarschap was met betrekking tot informatievoorziening. De informatievoorziening zou meer een standaardproces moeten zijn. Het zou dus een processturing moeten hebben.

Eén aanspreekpunt, de Informatie Manager

In overleg met opdrachtgever en voorzitter RvB is een aanbeveling gedaan gebaseerd op ASL en BISL om een Informatie Manager aan te stellen.

1. ASL beschrijft het beheer, onderhoud en vernieuwing van informatiesystemen en applicaties intern de ICT-organisatie.
2. BISL geeft richtlijnen hoe de gebruikersorganisatie omgaat met informatiesystemen en applicaties.

Deze twee raamwerken samen bieden een goede basis om processen, die zowel ICT als de gebruikersorganisatie raken, te beschrijven. Ze geven richtlijnen tot invulling van de organisatie van processen, waaronder de informatievoorziening.

We hebben een helder, gewenst functieprofiel beschreven, waaraan de Informatie Manager moest voldoen. En daarbij aangegeven op welke wijze deze persoon moest samenwerken met de RvB, Directie, Automatisering en Functioneel Applicatie Beheerders. De nieuwe Informatie Manager werd hiermee primair verantwoordelijk voor het proces tot informatievoorziening.

Deze rol is ook in de nieuwe organisatie, Levvel, doorgezet. De Informatie Manager blijft hiermee de spil in het proces rondom informatievoorziening en speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van het bedrijf.

Bostec is onderdeel van Arlande.

Achtergrond patroon
Wil je meer weten?
Neem dan contact op met Richard
bekijk profiel
Of bel direct op
06-27827151
Over de auteur(s)
Elske Vermeij

Ik heb een fascinatie voor mensen & processen. Ik vind het heerlijk om in samenspel met organisaties processen te optimaliseren, het liefst in een maatschappelijk relevante sector, zoals de zorg of het sociaal domein. Bovenal ben ik een mensen-mens en weet door mijn enthousiasme en verbindend vermogen anderen mee te nemen. Ik verbind mensen aan visie, breng structuur aan en weet snel tot de kern door te dringen.

bekijk pagina
andere interessante blogs
Nog meer blogs die je misschien interessant vindt: want als je eenmaal begint met lezen is het moeilijk om te stoppen.
Case
Aandacht voor de mens door ontwikkelingsperspectief ontwikkelingsperspectief bij Provalu
lees verder
Case
Marente - Resultaat gericht innoveren in de VVT vraagt om verbinding
lees verder
Case
Gelre Ziekenhuizen: Patiënt in regierol via eigen gezondheidsomgeving
lees verder
Case
Samenwerken aan een verkeersveilig en mobiel Nederland
lees verder
bekijk ook alle cases & interviews
lees ook de andere interviews
We zetten stuk voor stuk graag onze collega’s in het zonnetje en laten we zien wie de mens achter de manager is. Want eerlijk is eerlijk: stiekem best wel interessant.
meer cases over
Gezondheid
Daar kunnen we bij Arlande over blijven praten. De successen van onze klanten zijn onze grootste trots.